Nieuw zwembad voor onder andere breedtesport en zorg

7 april 2023

Nieuw zwembad voor onder andere breedtesport en zorg

Foto: SP

Een nieuw zwembad voor breedtesport voor alle doelgroepen ook de zorg en een verwarmd bad waar mensen met lichamelijke klachten in warmer water kunnen zwemmen.
Natuurlijk stemmen wij voor. Als SP staan wij juist voor de breedtesport en niet alleen omdat het sporten en bewegen goed is voor de gezondheid maar ook omdat het mensen samenbrengt, omdat het goed is tegen bijvoorbeeld eenzaamheid.

We zijn een waterland en kunnen zwemmen gaat ook over veiligheid. Daarom vinden we dat iedereen toegang moet kunnen hebben tot de mogelijkheid om te leren zwemmen. Leren zwemmen mag niet een luxe product worden, dat alleen toegankelijk is als je er ook de centen voor hebt. Daarom hebben we eerder ook een motie ingediend om ook zwemdiploma B te vergoeden voor mensen die dit niet zelf kunnen betalen.

Maar voor alles wat wij belangrijk vinden is er naast een warmer bad ook genoeg zwemwater nodig en mogen we niet afhankelijk worden van derde partijen, die ook nog eens een commercieel oogpunt kunnen hebben. Wij hebben namelijk o.a. geen invloed op het feit of zij de tarieven verhogen of mogelijk zelf hun faciliteit gaan verkopen.
Daarom hebben wij gisteren vol overtuiging voor het voorstel over een groter zwembad gestemd.

Enkele jaren geleden lag er ook een voorstel voor, maar daarin waren meer onzekerheden want het was niet duidelijk dat we het ook echt nodig hebben voor voldoende zwemwater en dat we ons afhankelijk maakte van derde partijen. Daarnaast hadden we ook  te maken met een coalitie die 10 miljoen euro wilde bezuinigen op de zorg. Voor ons was dat niet uit te leggen en daarom hebben wij toen tegen gestemd.

Nu hebben we als gemeente voldoende geld in de algemene reserve, we kiezen niet voor bezuinigingen op de zorg én we gaan voor een bad waarin juist de zorg, andere doelgroepen, breedtesport en veiligheid voor iedereen een plek krijgt.Dat zijn zaken die wij allemaal belangrijk vinden!

Thomas Hendriks

Fractievoozitter