Meerderheid voor behoud euroretourtje

8 oktober 2008

Meerderheid voor behoud euroretourtje

Tijdens de vergadering van de statencommissie Mobiliteit (MEZ) van de Provinciale Staten Gelderland van 8 oktober hebben naast de SP ook VVD, PvdA en GroenLinks, samen een meerderheid, zich uitgesproken voor behoud van het euroretourtje in Apeldoorn, Ede en Harderwijk. Vooraf was er nog een bijzondere inspreker.

Voorafgaand aan de behandeling van het euroretourtje (de plannen van Veolia om het tarief te verdubbelen) waren er drie insprekers: Jan van der Worp voorzitter van SP Apeldoorn (hij wees op de grote verontwaardiging onder de Apeldoorners), een vertegenwoordiger van Veolia die wel even kwam uitleggen wat feiten en meningen waren (hij de feiten, iedereen die het er niet mee eens was, de meningen) en het spits werd afgebeten door wethouder Metz van de gemeente Apeldoorn. Die laatste gaf aan dat het eigenlijk een a-politiek item is, dat afschaffen euroretourtje veel reizigers gaat kosten en dat alle politieke kleuren in de raad van Apeldoorn de acties ondersteunen voor behoud van het euroretourtje. Om dat te illustreren was het de VVD wethouder die de 3.000 door de SP verzamelde handtekeningen aanbood aan gedeputeerde Van Haaren (CDA).

Een meerderheid in provinciale staten sprak zich uit voor behoud van het euroretourtje. Naast de SP waren dat onder andere de VVD, PvdA en GroenLinks, samen goed voor een meerderheid. De gedeputeerde wil echter vooralsnog doorgaan op het ingeslagen pad en daarom heeft de SP gevraagd het onderwerp in de komende vergadering van provinciale staten te behandelen. Met genoemde partijen werkt de SP aan een gezamenlijke motie om het voorstel van tafel te krijgen.