SP zet vertrek Nemef opnieuw op politieke agenda in Den Haag

28 oktober 2008

SP zet vertrek Nemef opnieuw op politieke agenda in Den Haag

De SP wil in de Tweede Kamer opnieuw aandacht vragen voor de voorgenomen sluiting van slotenfabriek Nemef. Dat zei Kamerlid Sadet Karabulut gisterochtend in Wenum-Wiesel, waar ze aanwezig was bij een 24 uurs staking van het Nemef-personeel.

De SP vindt Nemef model staan voor de tendens dat goed renderende bedrijven hun productie, en daarmee werkgelegenheid, overhevelen naar lagelonenlanden. Dat is een ongewenste ontwikkeling, vindt de SP, de werkgelegenheid moet voor de regio behouden blijven. De partij stelde eerder dit jaar al Kamervragen over Nemef. ,,Het probleem is dat als je in Den Haag over een onderwerp als dit begint, het antwoord is dat wij hier niet over gaan'', zegt Karabulut. ,,Maar we gingen geloof ik ook niet over de topsalarissen en de banksector...''

Staatssecretaris Aboutaleb van sociale zaken en werkgelegenheid kondigde in reactie op de SP-vragen een gesprek aan tussen het ministerie van economische zaken met de Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland en de provincie Gelderland.

De politieke aandacht bracht Nemefs moederbedrijf Assa Abloy echter niet van het voornemen af om de productie uit Nederland weg te halen. Voor de vakbonden was dat aanleiding om de onderhandelingen te openen over een sociaal plan. Die zijn vastgelopen. Het bedrijf biedt het personeel te weinig, vinden de bonden. Daarom werd gisteren gestaakt. Indien nodig gebeurt dat volgende week opnieuw.

,,Wij verklaren ons solidair met het personeel'', zei Karabulut. ,,Als het vertrek van Nemef wordt doorgezet moet er een goed sociaal plan komen, geen asociaal plan.''

Ook de Apeldoornse PvdA-fractie verklaarde zich gisterochtend solidair met de Nemef-werknemers. Op aandringen van de PvdA 'ontbiedt' het college van burgemeester en wethouders de directie van Nemef morgen opnieuw op het stadhuis om te praten over de problematiek, zei fractievoorzitter Kunneman. Hij beschuldigt Assa Abloy van 'graaikapitalisme'.

Bron: De Stentor