SP: kunnen treinreizigers de pot op?

1 september 2011

SP: kunnen treinreizigers de pot op?

De provincie Gelderland laat treinen bouwen zonder toiletten. Volgens oud gedeputeerde Van Haaren zitten de meeste reizigers maar kort in de trein en zou een toilet in de trein de vervoerder op hoge kosten jagen.

Kunnen treinreizigers de pot op?

“Het is niet te geloven dat de rijkste provincie van Nederland het te duur vindt om te investeren in een basisvoorziening voor reizigers,” zegt Stefan Kloosterboer, interim-voorzitter van SP Apeldoorn. De SP voert deze week in heel Gelderland actie voor toiletten in alle treinen.

Vorig jaar heeft de SP actie gevoerd voor toiletten in treinen, omdat de nieuwe treinvervoerder Arriva geen toiletten in haar treinen liet bouwen. En met succes. De Tweede Kamer heeft per motie aangegeven dat alle treinen moeten worden voorzien van een toilet. Maar de provincie Gelderland verwierp de motie om de treintoiletten alsnog te verplichten. Volgens PvdA-Statenlid Cegerek konden kinderen maar beter met een luier om in de trein gaan zitten.

Samen met reizigersvereniging Rover, 50PLUS en actiegroep Treinen Met Toilet, komt de SP opnieuw in actie voor treintoiletten in Gelderland. SP-Statenlid Alex Mink: “We leven in de 21e eeuw en toiletten voor treinreizigers lijken mij de normaalste zaak van de wereld. Voor sommige groepen reizigers is reizen op deze manier geen pretje, zeker niet op langere afstanden. De provincie betaalt voor het laten rijden van de treinen en moet dan ook zorgen voor toiletten!”

De SP voert deze week actie op de Gelderse stations. SP Apeldoorn zal vrijdag 2 september van 16.00 tot 18.00 uur aandacht vragen voor de actie op het NS station van Apeldoorn. Donderdag 1 september voeren SP-leden actie op het treinstation van ‘t Harde. Reizigers worden opgeroepen om de actie te steunen en de petitie te ondertekenen.