Geen aangifte tegen Wilders

3 april 2014

Geen aangifte tegen Wilders

Twee weken geleden is in de samenleving opschudding ontstaan over de uitlatingen van Geert Wilders op de avond van de gemeenteraadsverkiezingen, en dan vooral over de reactie van de aanwezige aanhangers op de door hem opgeroepen vraag of zij meer of minder Marokkanen willen: het zestien maal luidkeels ‘minder’ scanderen.

In de dagen daarna hebben politici, vertegenwoordigers van belangengroeperingen en verontruste burgers de bevolking via de media opgeroepen om aangifte te doen tegen Wilders. De SP Apeldoorn heeft besloten om aan deze oproep geen gehoor te geven, om dus geen aangifte te doen.

Het feit dat de SP Apeldoorn geen aangifte doet betekent niet dat de afdeling de uitlatingen en het gedachtengoed van Wilders en diens PVV onderschrijft. Integendeel: de SP Apeldoorn distantieert zich daarvan volledig.

De reden dat de SP Apeldoorn aan de oproep geen gehoor geeft, is dat het doen van aangifte en het eventueel daaropvolgende strafproces Wilders juist in de kaart speelt en hem een extra podium biedt om zijn radicale rechtse gedachtengoed aan de bevolking te presenteren. En dat is natuurlijk het laatste wat de SP Apeldoorn wil.