Topinkomens omlaag!

19 november 2014

Topinkomens omlaag!

De SP heeft maandag 17 november geprotesteerd tegen het overschrijden van de WNT (Balkenende)-norm door Liander. Achttien managers bij Alliander-dochter Liander overschrijden deze norm ruim.

Alliander hield in Apeldoorn een relatieavond een avond voor relaties van het bedrijf. Ruim dertig SP-ers protesteerden bij de ingang van Theater Orpheus.

Kandidaat Statenlid Paul Kusters overhandigde Alliander-Topman Peter Molengraaf een geldstroommeter en met de boodschap dat een publiek bedrijf werk moet maken van het onder norm brengen van de beloningen.

Hoge functionarissen in de (semi)publieke sector mochten volgens de Wet Normering Topinkomens (WNT) in 2013 niet meer dan 228.599 euro verdienen - 130 procent van het salaris van een minister. Topman Peter Molengraaf verdiende vorig jaar 390.000 euro. Follow the money heeft uitgezocht dat Molengraaf niet de enige is die bij Liander ver boven de Balkenendenorm uitkomt. “Het grootste probleem zit bij de directeuren vlak onder de top. Hoewel zij geen zogenaamde topfunctionaris zijn, zitten er maar liefst zeventien boven de norm. Zo verdient de directeur Operatie Liander 320 mille en de directeur Asset Management 315 mille, waar het 229 mag zijn.”

Alliander is een publiek bedrijf waarvan aandelen in handen zijn van overheden als de Provincies Gelderland, Fryslân en Noord-Holland, en gemeenten waaronder Amsterdam en Apeldoorn. Gelders SP Statenlid Agnes Lewe stelde al eerder vragen aan het provinciebestuur van Gelderland. Lewe: “De provincie zegt formeel niks te kunnen doen. Maar ze zouden wel met Alliander in gesprek kunnen gaan. Het bedrijf zou vrijwillig de afbouw kunnen versnellen. En je zou dat als bedrijf op een hele nette manier kunnen doen zonder de individuele werknemer in problemen te brengen.”

Alle aanwezigen bedankt voor deze geslaagde actie!

SP Apeldoorn.