Medewerkers Vérian samen met FNV-voorzitter Ton Heerts op de bres voor behoud salaris

27 januari 2015

Foto: SP

Thuiszorgmedewerkers van Vérian voeren  samen met FNV-voorzitter Ton Heerts actie tegen bezuinigingen in de zorg en tegen de forse loonsverlaging.  Een delegatie van medewerkers bracht een bezoek aan het hoofdkantoor van Vérian in Apeldoorn, waar ze de Raad van Bestuur en de directie hebben aangesproken. De medewerkers van Vérian hebben zich samen met de vakbond FNV Zorg & Welzijn en de SP verenigd in een actiecomité, met als doel de salarisverlaging van tafel te krijgen.

Marian Beldsnijder is onderhandelaar van FNV Zorg & Welzijn; "De zorgverleners hebben een uurloon van 12,50 euro en moeten daar een kwart van inleveren om ‘het bestaansrecht van de organisatie’ te redden. De voorzitter van de Raad van Bestuur en de toezichthouders leveren echter helemaal niks in van hun royale inkomen. Als zij een kwart van in totaal 241.488 euro zouden opgeven, kunnen de zorgverleners nog 10.000 uur zorg blijven verlenen tegen het uurloon van 12,50 euro." Marloes Piepers van de SP Nijmegen en SP Apeldoorn zijn er ook bij. Piepers:

Foto: SP
 "Begin januari hebben we directeur Klaas Stoter ook al gevraagd om zelf ook 20 % van zijn salaris in te leveren. Dat heeft hij toen geweigerd. Morgen krijgt hij een herkansing. Het is onfatsoenlijk om van je medewerkers een lager salaris te eisen en zelf niets in te leveren."Zorgverleners van Vérian voeren al wekenlang actie. Twee maanden geleden hebben de medewerkers uit de regio Nijmegen zich samen met de SP Nijmegen en de vakbond FNV verenigd in een actiecomité "Wij zijn de thuiszorg Nijmegen". Doel van het comité is om de eenzijdige salarisverlaging van tafel te krijgen. Deze maand zijn de salarissen van medewerkers die geen bezwaar hebben aangetekend daadwerkelijk gekort. De FNV Zorg & Welzijn en de SP roepen deze medewerkers alsnog op bezwaar te maken. Vérian heeft geen recht de salarissen eenzijdig te verlagen. Bovendien ontbreekt een financiële onderbouwing voor de maatregelen. De directie weigert hierover openheid van zaken te geven.