Bezetting gemeentehuis

25 februari 2016

Bezetting gemeentehuis

Foto: SP

Gisteren  hebben wij met medewerkers van thuiszorgorganisatie Vérian en de FNV, het gemeentehuis van Apeldoorn bezet.

Om acht uur in de avond zijn we eruit gezet. Vandaag gaan wij door.

Actie! Kom om 15.00 ook naar het gemeentehuis! Steun de thuiszorg. Handen af van onze ZORG (medewerkers).

zie hier een filmpje van gisteren:

Een dikke onvoldoende voor het Apeldoorns gemeentebestuur

Gisteravond heeft het bestuurs van de gemeente Apeldoorn besloten vroegtijdig een eind te maken aan een vreedzame demonstratie in de vorm van een sit in door medewerksters van thuiszorgorganisatie Vérian.
Enerzijds gaat het de thuiszorgmedewerksters om het behoud van werkgelegenheid maar anderzijds gaat het hen om het belang van hun cliënten. Dagelijks verlenen zij zorg aan hen die deze zorg zo hard nodig hebben. Het gaat dus om uw ouders, vader of moeder, oom of tante of wellicht om uw buurman en/of buurvrouw. Zorg die straks niet of nog maar in beperkte mate verleend kan worden.

Terecht dat de thuiszorgmedewerksters zich zorgen maken en opkomen voor hun rechten en dat van hun cliënten. De sit in was echter van korte duur. Reeds om 20.00 uur werd de demonstratie met behulp van de sterke arm beëindigd.

Dit is dus de manier waarop het gemeentebestuur van Apeldoorn omgaat met verontruste burgers en waar blijkbaar aan het recht tot demonstreren, een grondrecht wel te verstaan, een heel beperkte uitleg wordt gegevens. Immers: ‘dames we hebben u even aangehoord, het is nu 20.00 uur en gaat u nu maar gauw naar huis’. Als kleine kinderen die weg worden gestuurd. En dat nota bene in het stadskantoor wat juist Het huis, zo u wilt de tempel van de lokale democratie zou moeten zijn.

Kortom: een dikke onvoldoende voor het Apeldoorns gemeentebestuur.

mr. J.A. (Jan) Pitstra