Wij staan klaar om te knokken voor onze jeugd

23 februari 2017

Wij staan klaar om te knokken voor onze jeugd

Foto: SP

SP Apeldoorn heeft hiervoor gepleit omdat wij zien dat de overgang van 18- naar 18+ nog steeds niet goed verloopt. Na 1 januari 2015 (transitie), hebben de gemeenten de regie gekregen betreft de Jeugdzorg/WMO. Wij vinden dat zij hier ook de regie moeten krijgen en deze niet moeten overlaten aan bijvoorbeeld zorgaanbieders. Wij vinden ook dat de gemeenten hierop streng moeten toezien en eventueel moeten ingrijpen als het misgaat.

In het partijprogramma is ons wijzingsvoorstel bij het hoofdstuk 10 Jeugdzorg (10.33) overgenomen en het volgende toegevoegd:

“ De gemeenten houden de regie, zodat de overgang van 18- naar 18 + soepel verloopt”.

Waarom is deze overgang zo belangrijk? Vanaf je 18e (Jeugdzorg) is het woord “moeten” in de hulpverlening geen issue meer. Hierdoor kiezen jongeren vaak om geen hulp meer te aanvaarden, omdat ze denken dat ze het wel zelf aankunnen. Pas later komen ze erachter dat dit een foute keuze is geweest- dit geldt trouwens niet voor iedereen. Ze zijn dan vaak bij terug bij af en moeten dan alles opnieuw starten.

Niet alleen hiermee gaat het mis, maar ook bijvoorbeeld bij de overdracht.Instellingen die jongeren loslaten zodra ze 18 worden, omdat bijvoorbeeld de financiering stopt.

Zo zie je dat de marktwerking in de Jeugdzorg zijn nadelen heeft, het lijkt soms op productie. Terwijl we het hier over de toekomst van onze jeugd hebben.Geen warme overdracht, etc. Jongeren belanden zo op straat. Helaas is hier het vangnet weer minimaal.

Gemeenten moeten daarom scherp toezien als een jongere wordt overgedragen. Wij adviseren om niet vlak voor hun 18e  jaar te monitoren, maar al bij 17,5 jaar of zelfs eerder.

Zo kunnen wij preventief voorkomen dat jongeren op straat belanden en zorgen dat er een goede overdracht plaatsvindt. Zorgen dat zorgaanbieders kunnen worden aangesproken als de jongere op straat belandt of dat er geen overdracht heeft plaatsgevonden. We moeten stoppen met het wiel opnieuw uitvinden, er zijn genoeg voorbeelden van geslaagde projecten.

Metin Yavuz