Keti Koti

1 juli 2017

Keti Koti

Foto: SP

1 juli 1863. Nederland schafte, na jarenlange  druk van Engeland, de slavernij op papier af als een van de laatste koloniserende landen.

Al heel snel werden de 'vrijgemaakten' onderworpen aan "toezicht van de staat". Wat niet anders voorstelde dan slavenarbeid te verrichten onder het oog van Nederlandse staat. En voerde zij voor tien jaar lang dezelfde  slavenarbeid uit, onder dezelfde embarmelijke onstandigheden, voordat zij echt in vrijheid konden leven.

Keti koti is daarom niet voornamelijk een feestdag maar ook een dag van bezinning. Bezinning over deze gezamelijke geschiedenis. En over hoe makkelijk het is om vrijheid kwijt te raken.

En hoe wij onszelf bewust moeten zijn van de uitdagingen die er zijn in deze rusteloze tijden waarin segregatie, racisme en discriminatie onze samenleving beïnvloeden.

Een dag van herdenking. Over het leed en bij de velen die het leven lieten door de embarmelijke omstandigheden waarin zij leefde en werkte.

En dat wij, als burgers van het nieuwe Nederland, blij kunnen zijn dat wij in vrijheid kunnen leven.

Laten wij dit gezamelijk doen.

Sunita Biharie (Voorzitter SP Apeldoorn)