WIJ ZEGGEN NEE TEGEN EEN MEGAGEITENSTAL IN APELDOORN

17 augustus 2017

WIJ ZEGGEN NEE TEGEN EEN MEGAGEITENSTAL IN APELDOORN

Foto: SP

De gemeenteraad van Apeldoorn is met zomerreces . Voor het reces is er een actie geweest met  de SP, PvdD en GroenLinks. Tijdens de actie zijn er meer dan 800 handtekeningen verzamelt van mensen die tegen de komst zijn van de Mega-Geitenstal. Deze handtekeningen zijn aangeboden aan de burgemeester, hij vertelde toen dat het na het zomerreces op de agenda komt van de gemeenteraad. 7 september is het reces voorbij. Zaterdag  26 augustus is dus een mooi moment om het geluid tegen de Geitenstal nog weer in herinnering  te brengen bij de raad. En waar kunnen we dat beter doen dan in de wijk Zuidbroek.

De SP is voor veehouderij waarbij er aandacht is voor meer biologische landbouw, waarbij er meer diervriendelijke stallen worden ingezet, met frisse lucht, weidegang, terugdringen van stankoverlast met gebruik van een veilig luchtwassersysteem. Zo houden we het voor mens en dier leefbaar.

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat bewoners in de buurt van geitenhouderijen meer kans hebben op een longontsteking. Ook hebben mensen in de buurt van een veehouderij meer luchtwegklachten, zoals hoesten en een piepende adem. De longfunctie van omwonenden in een gebied met intensieve veeteelt neemt met 2 tot 5 procent af. De kansen op een longontsteking nemen toe bij een geitenstal en dan hebben we ook nog de risico’s op Q-koorts.

De komst van een Megastal is dan juist niet waar we in de gemeente Apeldoorn aan moeten beginnen. De risico’s voor de mensen en de dieren mogen niet van tafel worden geschoven ten koste van financieel gewin.

De SP gaat vaker de wijk in. Niet alleen in Apeldoorn maar in heel Nederland zijn er SP-ers op straat te vinden om met bewoners in gesprek te gaan over onderwerpen die ze aangaan en ook van bewoner te horen wat ze bezighoudt.

Zaterdag 26 augustus gaat de afdeling Apeldoorn samen met Sp-ers uit de provincie de wijk Zuidbroek in. De SP gaat naar de wijk Zuidbroek omdat een gedeelte van deze wijk in het directe risicogebied ligt. Dit doen we samen met Cem Lacin, woordvoerder van o.a. milieu in de Tweede Kamer.

Wanneer je op een middag in de binnenstad ruim 800 handtekeningen verzamelt zou dit een duidelijk signaal moeten zijn aan de gemeenteraad. Maar waar een raad wel vaker slaapt moeten we haar samen maar weer even wakker maken. Geen lid van SP? dat maakt niets uit, ook dan ben je meer dan welkom. Stuur dan een mail naar apeldoorn@sp.nl .