Cem Lacin over Lelystad AirPort en de zorgen van Apeldoorners

25 september 2017

Cem Lacin over Lelystad AirPort en de zorgen van Apeldoorners

Foto: Joshua Prijs

Op 26 augustus 2017 gingen we als SP de wijk in, dit keer in Apeldoorn. SP Apeldoorn wilde graag weten wat er speelde in de wijk en de stad. We klopten aan bij buurtbewoners en gingen met ze in gesprek. Al snel werd duidelijk waar de Apeldoorners zich erg druk om maakten, namelijk de aanvliegroutes van Lelystad AirPort vanaf 1 april 2019

Het openstellen van Lelystad AirPort voor commerciële vluchten heeft als gevolg dat het aantal vliegtuigen boven Apeldoorn flink zal toenemen met de jaren. Ook wordt er laag gevlogen om tijdig te kunnen landen in Lelystad. Hierdoor zullen Apeldoorners meer geluidsoverlast hebben en zal de uitstoot van bijvoorbeeld CO2 en stikstof enorm toenemen.

Daarbij komt ook nog dat de aanvliegroutes boven Apeldoorn en omgeving ervoor zorgen dat het Nationaal Paracentrum Teuge de nek wordt omgedraaid. Een succesvol paracentrum moet wijken en economische groei gaat wederom voor mens en milieu. Waarom eigenlijk?

Lelystad AirPort moet ervoor zorgen dat Schiphol ontlast wordt door ruimte te bieden aan vakantievluchten. Tot 2023 moet het vliegveld ruimte bieden aan 10.000 vliegbewegingen, dat zijn 5.000 vluchten. Dat is 2% van Schiphol, maar 2%!

De prijs voor 2% minder vluchten op Schiphol moet betaald worden door mens, milieu, natuur (de Veluwe) en paracentrum Teuge. Het is volkomen begrijpelijk en logisch dat er vanuit alle hoeken kritiek is op het besluit om dit plan door te zetten.

Een asfaltstrip in Lelystad is allesbehalve de oplossing voor de ongebreidelde groei van Schiphol. De Schiphol Group heeft lowcost carriers en luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-oosten met open armen ontvangen, waardoor het afgesproken plafond van 500.000 vliegbewegingen dit jaar al wordt bereikt terwijl dit gepland stond voor 2020.

Wij willen dat de regering het besluit om Lelystad AirPort open te stellen voor commerciële vluchten terug draait en dat Schiphol selectief luchtvaartmaatschappijen gaat toelaten die een bijdrage leveren aan werkgelegenheid en economische groei, binnen de kaders van de huidige afspraken. Zo behouden we de Veluwe en paracentrum Teuge, belasten we het milieu niet zwaarder en hebben Apeldoorners geen last van grote, vervuilende en luidruchtige Boeings boven hun stad! Daar maken wij ons hard voor!

Cem Lacin

SP Tweede Kamerlid

Mooi weergegeven en ik ben het er helemaal mee eens!!

Beste Cem,

Grandioos wat je voor ons doet. Ben eergisteren spontaan lid geworden van de SP. We moeten KEIHARDE acties voeren tegen Airport Lelystad