OPEN BRIEF OVER AFDRACHTREGELING AAN RONALD PLASTERK

1 oktober 2017

OPEN BRIEF OVER AFDRACHTREGELING AAN RONALD PLASTERK

Geachte heer Plasterk, Beste Ronald,
Je wil de interne overeenkomst die onze leden met elkaar hebben afgesproken over de vergoeding die je als volksvertegenwoordiger krijgt aan banden leggen.

Een minister die voortkomt uit de sociaal democratie zou toch beter moeten weten. Je voorganger in de strijd tegen de solidariteitsprincipes van de SP was je partijgenoot Guusje ter Horst. Bij de overdracht van haar hetze tegen mijn partij had ze tegen je moeten zeggen dat je er niet aan had moeten beginnen. Het is namelijk kansloos om solidariteit te willen verbieden. Je zoekt een oplossing voor iets wat geen probleem is.

In plaats daarvan zou je, je waardering moeten uitspreken over onze afdrachtsregeling. De SP is op deze manier niet afhankelijk van het geld van bedrijven, sponsoren en andere overheden die vroeg of laat wat terugverwachten. Wij houden onze eigen broek op. Richten met deze regeling onze hulpdiensten in, betalen ons actiemateriaal en ondersteunen mensen in buurten en wijken die opkomen voor elkaar. Een andere reden van onze regeling is dat we lieden die de politiek willen gebruiken als springplank naar een goed betaalde functie in het bedrijfsleven of de door marktwerking aangetaste publieke sector buiten de deur wensen te houden.

Daarnaast heeft de SP duizenden actieve leden die belangrijk werk doen in de buurten en wijken. Zij krijgen als beloning daarvoor geen geld, maar wel veel waardering van de mensen die ze spreken. Hun werk is minstens zo belangrijk als dat van onze raadsleden, Kamerleden, Statenleden en bestuurders.

Van Waarde?
Met veel aandacht heb ik het door de Wiardi Beckman stichting (wetenschappelijk bureau van de PvdA) geschreven programma van Waarde gelezen. Een uitstekende analyse en leidraad voor mensen die geloven in rechtvaardigheid en solidariteit. Maar waarschijnlijk is deze handleiding voor het denken en doen achter alle delen van de grondwet achterin de boekenkast verzeild geraakt en ben je het uit het zicht verloren. Een grondwet die overigens eerst aangepast moet worden voordat de SP haar solidariteitsprincipe hoeft aan te passen. Je brief aan de media was dus voorbarig omdat naast die grondwetswijziging, die er nog lang niet is of zal komen, al je gesprekken met gemeenten en Provincies niets opleverden.

Nu even een paar feiten op een rij. Een raadslid in de gemeente Apeldoorn krijgt ongeveer 1400 netto.  Dat is goed betaald voor die 10 tot 15 uur in de week die het raadswerk vraagt. Na de afdracht houden wij er in Apeldoorn 35% aan over. Meer dan genoeg om mijn werk goed te kunnen doen, mijn reiskosten en onkosten te vergoeden.

Ik ben niet volksvertegenwoordiger geworden om te verdienen aan de mensen die ik vertegenwoordig. Hoe zou ik kunnen praten met en luisteren naar inwoners als ik tegelijk flink zou profiteren van hun belastingcenten. Dat geldt niet alleen voor mij, maar voor alle volksvertegenwoordigers die de SP rijk is.

Kortom, stop met deze hetze en ga aan de slag met zaken die belangrijk voor het land zijn.

Bestuur en lijsttrekker SP Apeldoorn