Tweede Kamerlid SP over mega geitenstal in Apeldoorn

6 november 2017

Tweede Kamerlid SP over mega geitenstal in Apeldoorn

Foto: SP

Geiten zijn veel in het nieuws. Dat heeft twee belangrijke redenen: in de eerste plaats neemt hun aantal enorm toe. In 2010 waren erf nog ongeveer 250.000 geiten in Nederland, nu zijn het er al weer 100.000 meer. Een toename van 40%!

De tweede reden is de groeiende problematiek met gezondheidsproblemen rond geitenhouderijen. We hebben natuurlijk al de verschrikkelijke Q-koorts gehad, die duizenden mensen ziek heeft gemaakt en aan 72 mensen het leven heeft gekost. Die uitbraak was overigens 10 jaar geleden, en nog steeds wachten slachtoffers op een tegemoetkoming van de Nederlandse overheid, maar dat terzijde. Geiten worden inmiddels gevaccineerd tegen Q-koorts.

Uit uitgebreid onderzoek van verschillende universiteiten en overheidsorganisaties als het RIVM blijkt nu echter dat er een duidelijk verband is tussen de nabijheid van geitenhouderijen en verschillende longaandoeningen. Hoewel we nog niet precies weten hoe de geiten dit veroorzaken, is wel statistisch aangetoond dat ze de bron van de problemen zijn. Simpelweg gezegd heb je een stuk grotere kans op longontsteking krijgen als je nabij een geitenhouderij woont.

Dat is een serieuze zaak, en het is dus ook niet zo gek dat de provincie Brabant en daarna ook de provincie Gelderland recent hebben gezegd geen nieuwe geitenhouderijen meer te willen toestaan. Dat is zeer begrijpelijk, gezien alle gezondheidsrisico’s die nu bekend worden. En de GGD in Zuid-Holland heeft bijvoorbeeld geadviseerd geen nieuwe geitenstallen toe te staan binnen 2 kilometer van een woonhuis.

Ook in Apeldoorn staat een nieuwe megastal in de planning.. Maar liefst 4000 geiten zouden er in Beemte-Breekland moeten kunnen komen. Dat is, zoals Apeldoorns zelf al zeggen, gekkigeit. Ik heb in mei dit jaar de actievoerende partijen, waaronder de Apeldoornse SP,  al mogen helpen met het ophalen van bezwaarschriften, waarvan er honderden zijn ingediend.

De Apeldoornse gemeenteraad zou moeten luisteren naar de SP, naar Provinciale Staten, naar wetenschappelijk onderzoek en naar de eigen gezondheidsdiensten, en een streep zetten door deze megastal.

Frank Futselaar