Motie sociale huurwoningen niet in stemming gebracht

20 april 2018

Motie sociale huurwoningen niet in stemming gebracht

Foto: Nynke Vissia

De meerderheid van de partijen heeft gestemd dat de motie over sociale huurwoningen niet in stemming werd gebracht. U leest het goed, stemmen dat je niet wil stemmen. Alleen PvdD, Gemeentebelangen en wij wilden de motie wel in stemming brengen.

Onze motie, die ondersteund werd door PvdD, vroeg niet veel. Het vroeg eigenlijk maar om 2 dingen.

1. We beslissen nu dat we de huurwoningen omhoog willen, en;

2. het college gaat met de woningcorporaties om tafel en komt weer terug naar de raad met een voorstel vanuit hun kant.

Je zou zeggen, dat moet aangenomen worden in een raad waarin de meerderheid tijdens de verkiezingen zei dat ze het aantal sociale huurwoningen omhoog willen.

Het tegendeel is waar. Men vindt het te vroeg omdat de mogelijke coalitie nog in onderhandeling is en er nu een demissionaire coalitie zit. Wij begrijpen hier niks van. Te vroeg? We zijn juist te laat. Dit had allang geregeld moeten zijn. Het had nooit zover mogen komen dat er mensen bijvoorbeeld al 8 jaar wachten op betaalbare woningen.

Verder is het natuurlijk gek dat de ene corporatie 710,68 euro vraagt en de andere 500 a 600 euro voor een gelijkwaardige woning. En dat terwijl de norm voor mensen met een minimuminkomen om voor een huis in aanmerking te komen ongeveer 650 euro is.

U begrijpt dus dat de corporatie die 710,68 euro vraagt hiermee veel mensen en zeker ook jongeren onder de 23 jaar uitsluit. Maar de corporatie heeft de huurprijs wel -tot op de cent nauwkeurig- op de grens gezet dat mensen nog gebruik kunnen maken van huursubsidie.

Wat ons betreft, hadden het college en de corporaties allang aan de slag moeten gaan en had de raad veel eerder moeten beslissen dat er meer sociale huurwoningen moeten komen.

Ook had de raad allang de corporaties ter verantwoording moeten roepen als zij meer een marktbeleid lijken te voeren dan een beleid wat gericht is op wonen voor iedereen.

Dus nee, onze motie komt niet te vroeg, onze motie is te laat beste raad.

Wij zaten niet eerder in de raad, wij konden dit niet eerder binnen de raad oppakken. Nu kan dat wel. Wij zullen dan ook de motie opnieuw indienen als het nieuwe college er zit. En dan maar hopen dat GroenLinks, PvdA, D66 en alle andere partijen wel onze motie die we mede met PvdD hebben ingediend gaan steunen.

Want wonen is een basisbehoefte en gaat voor elke politiek spel, overleg of coalitieonderhandeling, wat ons betreft!

Sunita Biharie - Woordvoerder Wonen

Blij mee dat je wonen gaat doen .
Er had al een woon agenda moeten zijn op 1 januari 2018 zie prestatieafspraken 2017.
De 3 corporaties zijn erg vriendjes met het kaas te college en vakgroep wonen kan ik je zeggen is er niet voor huurders.
De goede woning is een corporatie die de huren het meest verhoogt naar de boven grens . Zelf heb ik huurdersbelangen gedaan ik heb de samenwerking op gericht binnen Apeldoorn. De 4 huurdersbelangenvereniging die gezamenlijke trekken om prestatieafspraken te maken in tripartite gemeente huurdes corporatie.
Ik ken jij van de acties tegen verian