Politiek moet ingrijpen en zorg en werk veilig stellen. Zorg is geen markt!

15 mei 2018

Politiek moet ingrijpen en zorg en werk veilig stellen. Zorg is geen markt!

Foto: Nynke Vissia

De uitstel van betaling van Vérian geeft aan hoe pervers de prikkel is om winst te maken in de zorg. Marktwerking in de zorg gaat ten koste van de mensen die zorg nodig hebben en de mensen op de werkvloer.

Foto: SP

In 2015 hebben we samen met de Vérian-medewerkers en de FNV actie gevoerd in Apeldoorn tegen het massaontslag voor medewerkers huishoudelijke zorg en de voorgenomen salarisverlaging van 20%.

Vérian wees vervolgens naar de gemeenten. De gemeenten zouden te weinig betalen. Het werd een van-kastje-naar-de-muur-spel waarin uiteindelijk de mensen op de werkvloer, maar ook de mensen die zorg kregen de grote verliezers waren.

En weer dreigt een deel van Vérian failliet te gaan: 1100 thuiszorgers zijn in onzekerheid over hun baan en honderden ouderen over hun zorg. Dit is onacceptabel. De politiek moet ingrijpen en zorg en werk veilig stellen. Zorg is geen markt!

De toenmalige wethouder Blokhuis heeft er niet samen met Vérian voor kunnen zorgen dat alle mensen hun vaste hulpverlener konden behouden. En daar waar het wel lukte zijn medewerkers er in loon op achteruit gegaan. Er zijn toen in totaal  537 medewerkers ontslagen door Vérian.

Er werd aan de directeur van zorgreus Vérian gevraagd om ook 20% van zijn salaris in te leveren. Hij zou dan nog ontzettend veel overhouden als we dit vergelijken met wat de mensen die daadwerkelijk op de werkvloer werken over houden. Logisch dat op dat moment ook gevraagd werd of de directeur ook 20% van zijn salaris wilde inleveren. Dit heeft hij trouwens niet gedaan.

Dit is tekenend voor hoe marktwerking in de zorg niet werkt. Het lukt zorgaanbieder Help Gewoon namelijk wel om van hetzelfde geld rond te komen. Het grote verschil is dan ook dat zij geen dure directeur en managers in dienst hebben. Zij zijn een werknemersorganisatie.

Een werknemerscoöperatie is een platte organisatie zonder directie of management en bestaat enkel uit haar leden. De leden van de coöperatie zijn zowel eigenaar van het bedrijf als werknemer binnen het bedrijf. Alle leden staan in dienst van de coöperatie en beslissen samen over de koers van de onderneming.

We zijn nu drie jaar verder en Vérian heeft uitstel van betaling aangevraagd voor de thuiszorgorganisatie Vérian Care & Clean. FNV vakbondsbestuurder Van der Hoorn sluit niet uit dat er bewust is gekozen voor uitstel van betaling en een eventueel faillissement. 'Voor een zorgaanbieder die de tak wil overnemen is het veel interessanter om opnieuw te beginnen. Zonder de last van werknemers met bijvoorbeeld veel dienstjaren'. Het is om je dood te schamen.

(https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2315327/FNV-stomverbaasd-over-Verian-Er-was-een-overnamekandidaat).  Wanneer dit klopt geeft het aan hoe er over de rug van de werknemers zoveel mogelijk geld verdiend moet worden.

Dit probleem zou zich niet voordoen wanneer gemeenten alleen nog met coöperaties in zee zouden gaan waarin de werknemers zelfsturend zijn.

SP Apeldoorn wenst de Vérian-medewerkers veel sterkte en strijdbaarheid de komende tijd. Op onze steun kunnen jullie rekenen.

Te gek voor woorden dit!
Echt absurd.
Stop de gang naar beneden!

Dit is absurd!