Geen bus naar het ziekenhuis jaagt mensen op kosten

22 september 2018

Geen bus naar het ziekenhuis jaagt mensen op kosten

Foto: Rob Voss

Naar het ziekenhuis gaan is meestal geen keuze. Je bent zelf ziek of je gaat op bezoek bij een dierbare omdat hij/zij in het ziekenhuis is. Een bezoek bij het ziekenhuis moet dus mogelijk blijven voor iedereen ook voor de mensen zonder auto en ook voor de mensen met een kleinere beurs.

Het Gelre ziekenhuis verwoordt het helder in de Stentor:” Bezoekers zullen vaker de auto kiezen. Patiënten idem, waarbij een patiënt die niet zelf kan rijden al gauw meer kosten moet maken door taxivervoer. Ook medewerkers zullen vaker de auto kiezen zodat de druk op onze parkeervoorzieningen toeneemt en ook de verkeersintensiteit in Apeldoorn-Zuid.”

De reactie van de provincie is in hetzelfde artikel een voorbeeld van desinteresse in de gemeente Apeldoorn want de provinciewoordvoerster vermeldt ” Ouderen die slecht ter been zijn kunnen bovendien terugvallen op PlusOV”. Verwijzen naar plusOV als een goed alternatief is op dit moment wel heel bijzonder wanneer je weet dat er op dit moment bij plusOV van alles fout gaat. Tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen hebben we al aangegeven dat we moeten stoppen met plusOV.

Het openbaar vervoer moet voor de inwoners aantrekkelijk zijn om te gebruiken daarom hebben wij, SP Apeldoorn,  in onze verkiezingsmanifest aangegeven dat we voor herinvoering zijn van het Eurokaartje, ook om makkelijk naar het ziekenhuis te kunnen. Voor mensen die afhankelijk zijn van een auto vinden we dat parkeren bij het ziekenhuis gratis moet zijn.

Henri Kerkdijk

Raadslid- SP Apeldoorn