Tegen bestemmingsplan AZC, voor humane opvang

14 september 2018

Tegen bestemmingsplan AZC, voor humane opvang

Foto: Rob Voss

Voor ons staat niet ter discussie of we in Apeldoorn opvang moeten bieden aan vluchtelingen. Wij gaan dan ook niet mee met de mensen die helemaal geen AZC willen. Wij kiezen wel voor een AZC. Als Nederland zijn we medeverantwoordelijk dat mensen uit landen zoals Syrië moeten vluchten. Wij stemmen immers in met bommen en bemoeienis waardoor hun land onveilig is. Recent kwam zelfs naar buiten dat de Nederlandse regering terroristische groepen steunt.

De vraag is alleen hoe willen we deze opvang doen. Wij geloven in inclusiviteit en segregatie werkt daar niet aan mee. Hoe groter de groep de we opvangen, hoe groter de weerstand van de buurt. Weerstand zal er altijd zijn. Het is aan ons om binnen de morele grenzen te doen wat we kunnen om die weerstand te verkleinen. Dat komt ook de vluchtelingen ten goede. Wij kiezen dan ook voor meerdere locaties verspreid over Apeldoorn met groepen van maximaal 300 vluchtelingen. Bij 600 vluchtelingen pleiten we dan ook voor minimaal 2 locaties.

De plannen die er nu liggen voldoen hier niet aan. Men heeft 1 locatie in gedachte en gaat daarbij ver over de 300 vluchtelingen heen. Wij zullen dan ook tegen het bestemmingsplan stemmen. Dat is niet omdat wij geen vluchtelingen willen opvangen, want asielzoekers die in Nederland zijn binnengekomen hebben altijd recht op humane opvang. En als gemeente Apeldoorn moeten we hier zeker onze verantwoordelijkheid in nemen.

Sunita Biharie

Fractievoorzitter SP Apeldoorn