DEMONSTRATIE TEGEN HET SCHULDENSTELSEL VOOR STUDENTEN

24 november 2018

DEMONSTRATIE TEGEN HET SCHULDENSTELSEL VOOR STUDENTEN

Foto: SP
Met het schuldenstelsel zorg je voor een tweedeling en ongelijkwaardige kansen. Er is een drempel gecreëerd die je als student belemmerd jezelf te ontwikkelen. Veel jongeren durven of kunnen niet over deze drempel heen stappen en haken af. De angst om je toekomst tegemoet te gaan met enorme schulden is groot en onacceptabel. Jongeren moeten een keuze maken om wat ze het liefst willen met hun toekomst en hun toekomstige baan, niet omdat de opleiding betaalbaar is en het voor minder schulden zorgt.

Door de focus te leggen op de kosten en niet op de passie die jongeren hebben stimuleer je om een opleiding te kiezen waar het toekomstige salaris belangrijker is dan wat je echt leuk vindt. Zo zullen er steeds meer studenten kiezen voor opleidingen als bedrijfskunde of econoom en niet kunstenaar of docent, dit is een bijzonder slechte ontwikkeling.

Je moet de drempel juist wegnemen en ervoor zorgen dat jongeren een toekomst kiezen die niet draait om “hoe kom ik uit mijn schulden”, maar een toekomst waarin ze doen wat ze leuk vinden en waarin ze zich blijven ontwikkelen. Daarom spreken wij ons uit tegen het schuldenstelsel en gaan demonstreren tegen de zware last op de schouders van de studenten.

Komende zaterdag zijn wij als ROOD Apeldoorn en SP Apeldoorn aanwezig in Den Haag om te strijden voor een betere toekomst voor onze studenten.

Niels de Wilde - ROOD Apeldoorn
Metin Yavuz - SP Apeldoorn - Woordvoerder onderwijs