TIJD VOOR RECHTVAARDIGHEID

24 december 2018

TIJD VOOR RECHTVAARDIGHEID

Foto: Rob Voss

In de economische crisis moesten wij allemaal (behalve de multinationals dan) de broekriem nog maar eens stevig aantrekken. We moesten! We moesten ook de bank redden, kon niet anders. Zo werd er gezegd. Vooral de Nederlanders die het al moeilijk hadden werden getroffen door de keiharde bezuinigingen. Terwijl wij:

• op een houtje moesten bijten;
  • de wachtlijsten van de voedselbanken groeiden en
  • veel Nederlanders niet meer hun medische zorg konden betalen of dakloos werden,

hoefde Shell geen winstbelasting te betalen van miljoenen euro’s, maar kreeg de multinational er zelfs geld bij.

Nu zijn we uit de economische crisis
We hebben het erg moeilijk gehad de afgelopen jaren, nu zou het beter moeten worden.
Helaas is dit niet zo. Er wordt niks gedaan om te zorgen dat mensen de voedselbanken niet meer nodig hebben. Nog steeds gaan Nederlanders niet naar het ziekenhuis voor hun medische behandeling. Nog steeds worden sociale huurwoning verkocht of gesloopt.

2019
Wij krijgen te maken met allerlei verhogingen. In 2019 gaat het lage btw-tarief van 6% naar 9%. Naast dat onze de boodschappen uit de supermarkt duurder worden, geldt deze verhoging ook voor bijvoorbeeld:

• water
  • boeken
  • bloemen
  • de kapper
  • bezoek aan musea en attracties

De energiebelasting schiet ook omhoog. Veel mensen kunnen het niet meer opbrengen.
Ja zegt Rutte “iedereen krijgt er iets bij volgens de berekeningen. De inkomstenbelasting word iets verlaagd.” Dit is dus gewoon een dooie mus, we betalen het weer driedubbel terug.

Nederlanders zijn wel sociaal
Wij Nederlanders zijn heel sociaal, we helpen elkaar. Op Facebook bijvoorbeeld zie je groepen ontstaan om spullen weg te geven. Maar ook boodschappen worden gevraagd. Nederlanders geven en geven. Maar als je niks meer te geven hebt en zelf tekort komt ontstaat er ruzie. Door bizarre uitspraken en verdeel-en-heerstechniek van de zittende coalitie en enkele oppositiepartijen (PVV, FVD) ontstaan er groepen die recht tegen over elkaar komen te staan Dit soort partijen maakt Nederland niet beter. Juist door hun stemgedrag in de kamer staan straks ook “Henk en Ingrid” op straat.

Tijd voor rechtvaardigheid en klimaatrechtvaardigheid
Nederland is Nederland door haar burgers, door het MKB. Wij zijn Nederland. Wij zouden ervan moeten profiteren dat het beter gaat. Nu is het tijd om te zorgen voor meer sociale huurwoningen, goedkopere koopwoningen, goed onderwijs en om te investeren in onze veiligheid. De wijkposten van de politie moeten terug in de wijk. De MKB moet geholpen worden en niet de grote multinationals met hun buitenlandse aandeelhouders. Onze zorg moet weer onze zorg worden, Nederlanders moeten gewoon hun medische behandelingen krijgen. Mensen op de werkvloer moeten minstens 10% loonsverhoging krijgen. Onze studenten moeten we niet opzadelen met een enorme schuld.

De grootste bedrijven die het meeste vervuilen moeten geen subsidies krijgen. Zij moeten investeren in onze klimaat. De “gewone” Nederlanders mogen steeds minder en moeten steeds meer betalen. Dit is de omgekeerde wereld.

Het MOET anders en het kan anders
De SP kiest voor verandering. Wij vragen geen gouden bergen: wij eisen rechtvaardigheid. Een land op basis van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

Dat kunnen wij niet alleen. Wacht niet langer en steun ons door lid te worden. Want het is tijd voor rechtvaardigheid.

ALS SP-LID:
Steunt u onze strijd voor een rechtvaardig Nederland.
Met uw bijdrage kunnen we lokale hulpdiensten oprichten, buurtinitiatieven ondersteunen en bijeenkomsten organiseren.

U krijgt dan elke maand ons ledenblad De Tribune en de Spanning, het blad van ons wetenschappelijk bureau, op uw deurmat

En u krijgt een mooi welkomstgeschenk: het boek van Bernie Sanders met een voorwoord van onze eigen Lilian Marijnissen of het boek ‘Grip’ van SP-voorzitter Ron Meyer

U wordt al lid voor 5 euro per kwartaal en als u in december lid wordt zijn de eerste 3 maanden gratis.

Sandra Jagesar

SP Apeldoorn