WOONWAGENBEWONERS IN ACTIE

8 december 2018

WOONWAGENBEWONERS IN ACTIE

Foto: SP

Solidair met de woonwagenbewoners in Apeldoorn die actie voeren voor meer standplaatsen.

Vandaag zijn we als SP Apeldoorn langs de actievoerders gegaan. Verdrietige verhalen van mensen die bij elkaar in 1 wagen moeten wonen, verplicht in een huis moeten wonen of dat er eigenlijk pas weer plek is als iemand overlijdt.

De ombudsman zegt -en ook in de nieuwe beleidsregels van het ministerie staat- dat er niet meer door gemeenten aan uitstervingsbeleid gedaan mag worden. Toch lijkt het erop dat in Apeldoorn er juist minder plekken komen in plaats van meer. Verplicht in een huis moeten wonen is te bizar voor woorden.

De bewoners krijgen ook te maken met discriminatie op scholen en ga zo maar door. Het wordt tijd dat we stoppen met onze vooroordelen en het criminaliseren van Woonwagenbewoners, Roma en Sinti.

Al binnen 20 minuten nadat we buiten stonden kwam er politie en handhaving langs..... En de bewoners? Die bleven zeer rustig en zeiden 'we zijn niet anders gewend.'
Mooie mensen met heel veel geduld en gastvrijheid is wat we vandaag gezien hebben.

Ze vragen niet zoveel. Ze willen voldoende standplaatsen zodat hun kinderen niet gedwongen in een huis moeten wonen, gedwongen met teveel mensen in een wagen moeten wonen of soms zelfs geen vast woonverblijf hebben.

Wij staan pal voor samen Apeldoorn en niemand aan de kant. Wij staan pal achter de actievoerders. #SP #Apeldoorn

Sunita Biharie
Fractievoorzitter SP Apeldoorn