Wij nemen als SP Apeldoorn keihard stelling in tegen het verdeel-en-heers van de Nashville-verklaring.

6 januari 2019

Foto: Rob Voss

Honderden orthodox-protestantse predikanten, voorgangers en politici hebben hun handtekening gezet onder de Nederlandse vertaling van de Nashville-verklaring.

Hierin staat onder andere dat "het zondig is om homoseksuele onreinheid of transgenderisme goed te keuren."

Wij willen hier als SP Apeldoorn een keihard weerwoord op geven. Religie zou nooit boven de wet mogen gaan. We hebben in Nederland artikel 1 en dat vinden wij een groot goed.

Jarenlang stellen mensen zich kwetsbaar op en worden er verhalen gedeeld over wat onder andere homofobie en homohaat met mensen doet. Jonge mensen die niet uit de kast durven te komen door het veroordelen door andere mensen. Mensen die op straat geslagen worden of op een andere manier met geweld te maken krijgen omdat men vindt dat zijn of haar overtuiging/mening belangrijker is dan de liefde die deze mensen voelen.

We kunnen niet zeggen dat we niet weten wat voor leed we andere mensen aan doen als wij liefde afkeuren omdat het ons niet bevalt welk geslacht mensen hebben die elkaar liefhebben. Deze uitsluiting en dit leed mogen we nooit maar dan ook nooit accepteren.

Iedereen heeft in dit land het recht om zijn hart te volgen, ongeacht geslacht. Iedereen heeft het recht om zelf te bepalen of hij/zij als man, vrouw of genderneutraal door het leven wil gaan.

We hebben elkaar keihard nodig om voor elkaar op te komen en 1 vuist te maken voor elkaars mensenrechten. We hebben elkaar nodig om 1 vuist te maken tegen het grote geld en de machtige bedrijven waar we allemaal de dupe van zijn.

Tot slot willen we iedereen die op dit moment uit angst niet uit durft te komen voor zijn of haar geaardheid meegeven dat er niks, maar dan ook echt niks mis met hem of haar is. Want oprechte onvoorwaardelijke liefde is alleen maar mooi. En ook jij hebt daar recht op. Wie je ook liefhebt.

Sunita Biharie
Namens de hele fractie van SP Apeldoorn