Een deel van de fouten erkennen klinkt goed maar alle constructiefouten moeten worden erkend en zo snel mogelijk worden opgelost.

2 mei 2019

Foto: Rob Voss

Dat bouwbedrijf Slokker Innovate erkent dat er fouten zijn gemaakt door verkeerde constructie is een begin. Helaas staat in hetzelfde artikel dat hetzelfde bedrijf onder andere vormen van schade probeert uit te komen (https://www.destentor.nl/ermelo/bouwbedrijf-slokker-uit-zeewolde-erkent-fouten-bij-klachtenregen-over-prefabwoningen~a010ef46/). Dit geeft weinig vertrouwen voor de toekomst. SP vindt dat alle schade veroorzaakt door slechte constructies opgelost moet worden. Ook vinden wij dat de bewoners niet lang hoeven te wachten op het herstel van de woningen. Bewoners mogen niet de dupe worden van een langdurend juridisch getouwtrek. Onafhankelijke experts moeten worden ingezet bij deze schade en ook in de toekomst.

Een tijdje geleden hebben we, als SP fractie Apeldoorn, vragen gesteld aan het college van Apeldoorn. Deze vragen zijn helaas nog niet beantwoord.    https://apeldoorn.raadsinformatie.nl/document/7451205/1/schriftelijke%20vragen%20mbt%20schade%20aan%20woningen Niet alleen onze fractie in Apeldoorn, maar ook onze fractie in de Tweede Kamer heeft vragen gesteld. Deze vragen zijn wel beantwoord. In de beantwoording geeft minister Ollongren aan dat er contact is geweest met bouwbedrijf Stolker en dat het bedrijf erkent dat er fouten zitten in de constructie. Ook geeft het bouwbedrijf aan dat ze ervan uitgaan dat de fouten hersteld kunnen worden.

Dat de fouten hersteld kunnen worden klinkt natuurlijk geweldig, maar dan moet er wel meer duidelijkheid zijn over wat er precies fouten zijn. Zoals het nu lijkt probeert bouwbedrijf Slokker onder verschillende soorten klachten uit te willen komen door aan te geven dat het geen constructiefout is. Stolker bestrijdt dat bepaalde scheuren zou komen door constructiefouten. Volgens Slokker is het een “ongelijkmatige doorbuiging van de afzonderlijke prefab vloerelementen”.  Terwijl een bouwkundige ervan overtuigd is dat het een constructiefout is. Wij willen niet dat de bewoners meegezogen gaan worden in een juridisch spel dat lang gaat duren. De fouten moeten hersteld worden zodat de bewoners waar krijgen voor hun geld.

Voor de eigenaren van de woningen is het belangrijk dat er een oordeel komt die geen ruimte overlaat voor twijfel en onzekerheid.  Een bouwbedrijf kan niet zelf bepalen welke problemen zijn ontstaan door hun schuld en welke niet. Dit zal gedaan moeten worden door onafhankelijke experts. Deze experts kunnen dan een plan van herstel maken. Voor de toekomst is het nodig dat er beter toezicht wordt gehouden bij dit soort projecten. Tijdens de bouw en voor de oplevering zou er een bouwkundige keuring moet komen. Maar ook daarna een onafhankelijk meldpunt waar mensen met klachten terecht kunnen.

Henri Kerkdijk

SP Apeldoorn