De inwoner betaalt, waar de gemeente faalt

3 oktober 2019

De inwoner betaalt, waar de gemeente faalt

Foto: Rob Voss

Toen de keuze werd gemaakt om het stadhuis en het Marktplein te verbouwen zaten wij als SP niet in de raad. We hebben toen wel van ons laten horen dat we het te bizar vinden. De meerderheid in de raad heeft toch voor deze plannen gestemd.

Miljoenen aan uitgaven

Soms denk ik dat ik bij een bedrijf zit. Vol met eigen ambities. Het is dan wel een bedrijf dat niet zo goed is in berekeningen maken en dat houdt van gokken met het geld van een ander. Miljoenen euro’s gaan er in stenen zitten. 1 miljoen in een nieuwe entree voor CODA. Bijna 28 miljoen naar de verbouwing van het stadhuis. Voor de verbouwing van het Marktplein trekt men 4,3 miljoen uit. Maar ook in de lobby voor bijvoorbeeld een HBO heeft de raad toestemming geven om hier 2 miljoen aan uit te geven. En dan hebben we nog niks. Alleen een lobby.

Dit is niet nieuw. Eerder al gingen er miljoenen euro’s verloren door het grondbedrijf. Ook hier zat een berekening achter die niet klopte. Als je niet kan rekenen, maar wel met miljoenen strooit, dan ben je gewoon niet in controle.

In 2020 komen we 27 miljoen euro tekort. Om dit op te lossen heeft de gemeente verzonnen dat ze de OZB willen verhogen met 7,2 procent. De rekening komt dus wederom bij de inwoners te liggen. De inwoner betaalt waar de gemeente faalt.

De invloed van de landelijke politiek op gemeentelijke tekorten

Maar ook de landelijke politiek treft hier blaam. Zij hebben de jeugdzorg over de schutting gegooid bij de gemeenten. Zij hebben de marktwerking geïntroduceerd in de zorg. Het zou allemaal goedkoper worden. Het tegendeel is waar. Overal door het land heen maken zorgBEDRIJVEN grote winsten met het geld dat voor de zorg bedoeld is. Overal in het land zijn er malafide zorgbedrijven. De medewerkers op de werkvloer en de mensen die zorg nodig hebben zijn hier de dupe van. Met als resultaat dat vele gemeenten, waaronder Apeldoorn, miljoenen tekortkomen op de zorg. Ook voor zorggelden geldt dat het draait om welke keuzes je maakt: winsten of medewerkers op de werkvloer.

Tijd om in actie te komen

De grote veranderingen in de geschiedenis zijn er niet gekomen door bestuurders en parlementariërs. De grote veranderingen zijn er gekomen omdat gewone mensen opstonden, hun krachten bundelden en met elkaar druk zetten. Daarom zijn we een petitie gestart. Via politieke wegen zoals debatten, stemmingen, moties en politieke vragen ben je altijd afhankelijk van het politieke systeem en uiteindelijk de meerderheid binnen de raad. Wij geloven in een verandering die afgedwongen wordt door gewone mensen.

Dus Apeldoorn, het is tijd om 1 vuist te maken.

Samen voor elkaar!

Sunita Biharie ( Fractievoorzitter SP Apeldoorn)