Megastallen

29 november 2019

Megastallen

Foto: Rob Voss

Gisteravond in de raadsvergadering hadden we weer een debat over megastallen. Ik zeg “weer” omdat we samen met PvdD al met regelmaat aandacht vragen voor dit probleem, maar ook beleid eisen. We willen een stellingname en daarbij ook daden i.p.v. alleen maar woorden.

Eerder konden we dit regelen in het ‘plussenbeleid’. Het Plussenbeleid gaat in de kern over uitbreiding van de veestapel. Dat wilde de provincie overlaten aan gemeentes. Onze gemeente doet hier niks mee. Helaas stemde ook GL destijds niet in met ons voorstel.

Dit probeerden ze gisteren in 2 moties recht te zetten. Wij hebben deze niet mede ingediend (wel vóór gestemd), want wat ons betreft ging deze niet ver genoeg. Wij willen niet dat er uitgesproken wordt dat het onwenselijk is, wij willen dat het stopt, dat er geen nieuwe megastallen bij komen maar ook dat bestaande megastallen aangepakt worden.

Al jaren en jaren wordt het aanpakken van megastallen vooruitgeschoven. Al jaren en jaren zien we halfzachte uitspraken voorbijkomen. Dit terwijl megastallen slecht zijn voor de gezondheid van mensen en dieren en slecht zijn voor het milieu. In de gemeente Apeldoorn hebben we honderdduizenden dieren die opgesloten zitten in een megastal.

• Het risico op ziektes is groter, stalbranden hebben een grotere impact en bovenal is er minder zorg voor het dier.

• Megastallen verdringen de kleinere familiebedrijven. Neem de vleesvarkenshouderij: in de afgelopen tien jaar is het aantal bedrijven gehalveerd. Dit terwijl het gemiddelde aantal varkens per bedrijf verdubbeld is.

• Het aantal megastallen in Gelderland is in zeven jaar bijna verdubbeld.

Als we echt wat willen doen aan milieu, gezondheid en dierenwelzijn dan moeten we geen stallen vergroten maar het aantal dieren verkleinen. En tegelijkertijd moet er gezorgd worden dat boeren met een kleinschalig bedrijf een fatsoenlijke prijs krijgen voor hun producten.

Daarvoor moeten we ook naar Den Haag en Europa kijken, maar als gemeenteraad ook je verantwoordelijkheid durven te nemen.

Wij zeggen dus STOP Megastallen!

Sunita Biharie - SP Apeldoorn