Stadspas

27 november 2019

Stadspas

Foto: Rob Voss

Een stadspas in de vorm van een giftcard voor de gemeentelijke producten: de RegelRecht strippenkaart, de mantelzorgwaardering, maar ook de eindejaarsgeschenken.

Er is niks mis mee om de RegelRecht strippenkaart te moderniseren, want er gaat nog wel eens wat mis met de uitgifte van de strippenkaart. Dat mantelzorgers hier ook hun voordeel mee kunnen doen is ook prima.

Waar wij wel bezwaar tegen hebben is dat de kosten voor de eindejaarsgeschenken ook uit het sociaal vangnet gaan komen en dat deze stadspas na de invoering geleidelijk wordt uitgebreid met meer opties. Dan wordt de giftcard geüpdatet naar de loyaltypas. Een pas die inwoners kunnen kopen om dan vervolgens korting te kunnen krijgen bij ondernemers die zich hebben aangesloten bij deze pas.

Dit is precies de reden waarom wij vinden dat deze stadspas niet gedekt moet worden uit het sociaal vangnet. De onzekerheid of ondernemers zich inderdaad gaan aansluiten en mee willen doen is groot. De gemeente Apeldoorn zegt wel de verwachting te hebben dat ondernemers zich zullen aansluiten, maar de zekerheid is er niet.

Er zijn al heel veel soorten cadeaukaarten die ondernemers gebruiken. Zitten zij te wachten op nog een kaart?

Wij vinden dat de gemeente Apeldoorn het zich op dit moment niet kan permitteren om weer uitgaven te doen zonder zekerheid te hebben over hoe het gaat lopen. Ook vinden wij dat deze kosten die het met zich mee brengt niet uit het sociaal vangnet horen te komen.

Het sociaal vangnet is namelijk niet bedoeld voor dit soort prestigeprojecten. Het sociaal vangnet is bedoeld voor mensen die het financieel moeilijk hebben en extra ondersteuning nodig hebben om mee te kunnen blijven doen in de samenleving.

Geld voor sociaal vangnet moet naar sociaal vangnet!

Sandra Jagesar

SP Apeldoorn

ik zou ook graag een stadspas willen