MENSENRECHTEN EN GELIJKWAARDIGHEID VOOR MENSEN MET EEN (LICHAMELIJKE) BEPERKING IS EEN MUST

6 december 2019

Foto: Rob Voss

We krijgen veel berichten met de vraag wat wij vinden van het bericht van D66 Apeldoorn dat is geschreven naar aanleiding van wereld gehandicapten dag op Apeldoorn Direct

Laten we vooropstellen dat we in Nederland met het VN-verdrag Handicap te maken hebben. Dit zijn mensenrechten waar hard voor gestreden is en daar blijft iedereen van af, ook een lokale D66 afdeling.

Als eerste wil ik alle mensen die geraakt zijn meegeven dat ik het snap. Ik vind het stuk schaamteloos, hard en denigrerend. Ik weet dat er vele strijders zijn die ondanks pijn of lichamelijke lasten hun dag door strijden en geven wat ze kunnen.

Zijn we er al? Nee gelijkwaardigheid is soms nog ver te zoeken. Daarom zijn mensen zoals Noortje van Lith helaas nog hard nodig. Want naast de ongelijkwaardigheid bij toegankelijkheid en werk is er ook nog een groot stigma. Dat moeten we met elkaar bestrijden. Ik voel me hier ook verantwoordelijkheid voor.

Nu het stuk van D66, waar te beginnen? Laat ik beginnen met dat ik oprecht vind dat D66 Apeldoorn hier mensen schoffeert.

Ten eerste worden rollators en loopmiddelen helemaal niet meer vergoed. Maar nog belangrijker: als je echt lef hebt dan schop je niet naar beneden maar naar boven.

Pak de grootverdieners aan, pak de zorgverzekeraar aan met miljarden op de plank. Of nog beter: zorg ervoor dat D66 landelijk niet steeds voor meer marktwerking stemt.

Maar pak niet de mensen die te vaak al met moeite de dag door strijden. En ja, deze mensen zijn al sterk, deze mensen hebben vaak al veel pijn. Ze hoeven daar echt niet 100 meter extra voor te lopen zonder hulpmiddel. Sowieso zijn wij politici, geen artsen.

En een verwijzing naar Colombia, dat notabene internationale hulp krijgt van Handicap International omdat het zo slecht gesteld staat met mensenrechten! Dat is voor ons geen situatie om een voorbeeld aan te nemen.

Ik zou zeggen: bied je excuses aan, verwijder het bericht en doe wat aan je visie en mensbeeld.

Sunita Biharie

SP Apeldoorn

Lees hier ook het Stentor bericht

Update 18:00: D66 heeft zijn bericht verwijderd en dit bericht geplaatst