De Hoenderloo-Groep

2 maart 2020

De Hoenderloo-Groep

Foto: Rob Voss

Vandaag heeft een aantal partijen in de media laten weten een brief naar Minister de Jonge te gaan schrijven.

Om te beginnen is dit natuurlijk sympathiek. En ook goed dat de andere partijen ook eindelijk van zich laten horen! Daarbij moet ik zeggen dat LOKAAL Apeldoorn er, net zoals wij, wel al vanaf het begin bovenop zit. Maar die staan dan ook niet onder de brief, wat ik helemaal begrijp. We stonden er samen met LOKAAL Apeldoorn eerst erg alleen voor. Dus deze ontwikkeling is fijn!

Al vinden wij dat er een doorstart moet komen en dit wordt niet in de brief genoemd.

Nu de reden waarom wij niet meedoen met de brief. Ten eerste werken wij al maanden samen met de actiegroepen en steunen wij de FNV volledig. Zij zijn niet meegenomen in de brief. Vanaf het begin zetten wij in op samenwerking. Samen is dan ook, dat als zo'n brief geschreven wordt, zij op zijn minst bij de inhoud betrokken worden.

Nu de inhoud. In de maanden dat wij en LOKAAL Apeldoorn al bezig zijn met dit probleem, is er al van alles geprobeerd door ons. Als lokale partij, SP landelijk, maar ook door de FNV, actiegroepen en ga zo maar door.

Landelijk hebben we een spoeddebat aangevraagd nadat de stukken van Follow the Money naar buiten kwamen. CU, D66, CDA en VVD hebben hiertegen gestemd.

De actiegroepen en FNV hebben al oproepen gedaan, daar deed minister de Jonge niets mee.

Zij hebben al gesprekken gevoerd, daar deed minister de Jonge niets mee.

Zij hebben actiegevoerd, daar deed minister de Jonge niets mee.

Het probleem is groot, heel veel instellingen staan op instorten. En wat ons betreft is de tijd van symptoombestrijding voorbij. Deze brief is wat ons betreft symptoombestrijding. Er wordt niet gesproken over het echte grote probleem, namelijk dat het systeem in en in verrot is. En dat is ook precies wat minister de Jonge in stand wil houden.

Dus nogmaals, we vinden de brief sympathiek. Maar zullen samen met de actiegroepen, FNV en LOKAAL strijden voor meer!

Sunita Biharie

SP Apeldoorn