DAG VAN DE VERPLEGING EN ZORG

12 mei 2020

DAG VAN DE VERPLEGING EN ZORG

Het is vandaag de dag van de verpleging en zorg.
Het is mooi dat de Dag van de verpleging bestaat. Op deze dag herdenken we Florence Nightingale, de grondlegster van het verpleegkundige beroep, zij werd vandaag 200 jaar geleden geboren. We denken ook aan al onze zorghelden die nu vooraan staan en ons niet in de steek laten terwijl zij jarenlang wel in de steek gelaten zijn.

Alleen applaudisseren is niet genoeg. Zij verdienen nu respect en solidariteit. Daarvoor moeten we niet alleen klappen maar ook lappen.

Juist nu met het coronavirus vragen we heel veel van onze zorgverleners. Zij maken heel veel uren, vaak ook met gevaar voor eigen gezondheid. Het zou niet voor het eerst zijn dat juist zij de prijs van een crisis betalen.

Nog maar enkele jaren geleden werd er door het kabinet Rutte-Asscher hard bezuinigd op de zorg, waardoor bijna 80.000 zorgverleners hun baan kwijtraakten.
De SP wil nu de zekerheid van het kabinet dat de zorg straks niet opnieuw de klappen gaat opvangen als er bezuinigd wordt op de overheidsuitgaven.

Grote bedrijven worden met miljarden aan belastinggeld gered, maar waar blijft het reddingsplan voor de zorg? Zorgverleners verdienen onze waardering. Niet alleen nu, maar zeker ook ná deze coronacrisis. Geen bezuinigingen, maar investeringen.

Daarom staan wij voor de volgende punten:
??Zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. Dus hogere lonen, meer zeggenschap en meer collega's. De zorg mag niet de rekening krijgen van de crisis: geen nieuwe bezuinigingen op de zorg, maar investeringen.
??De zorg is geen markt. Tijdens deze crisis zien we dat samenwerking in de zorg veel beter werkt dan concurrentie. Daarom halen we de overbodige bureaucratie, concurrentie, doorgeslagen macht van zorgverzekeraars en de markt definitief uit de zorg.
??Het bedrijfsleven krijgt nu miljarden steun op kosten van de samenleving. Wij kiezen voor solidariteit. We laten grote bedrijven hun eerlijke deel aan belasting betalen zodat we onze vitale beroepen, de zorg en alle anderen die Nederland nu draaiende houden, fatsoenlijk kunnen belonen.

Teken ook onze petitie op https://doemee.sp.nl/zorg
Want samen staan we sterk!

Sunita Biharie
SP Apeldoorn