Dag tegen armoede

17 oktober 2020

Dag tegen armoede

Foto: SP

Ook in Apeldoorn leven er mensen die arm gemaakt zijn. En het is nog steeds geen automatisme dat er bij elke politieke keuze (in de raad en in de Tweede Kamer) ook nagedacht wordt of we hier nog meer mensen arm mee gaan maken. Dat terwijl gemaakte armoede toch echt geen natuurverschijnsel is maar een politieke keuze. Het is de prijs die wij betalen voor 4 decennia neoliberaal beleid

De belofte dat als de rijken nóg rijker zouden worden, iedereen het uiteindelijk beter zou krijgen is een leugen. Het verschil tussen de allerrijksten en anderen is juist toegenomen. Zo kent ons land mensen die hun huur niet kunnen betalen, zorg niet kunnen betalen, kinderen die niet mee kunnen doen aan een sport, kinderen die samen met hun ouders afhankelijk zijn van een voedselbank, en zo kan ik nog veel meer voorbeelden opnoemen. Het is om je dood te schamen wat politieke keuzes hebben gecreëerd.

Vandaag is de Internationale dag tegen armoede, of ook wel de Internationale dag voor de uitroeiing van armoede. En natuurlijk zijn wij niet stil op deze dag. We zeggen we luid en duidelijk: Breek met Armoede!

Sunita Biharie

Fractievoorzitter SP Apeldoorn