EEN GOED EN BETAALBAAR HUIS VOOR IEDEREEN

24 oktober 2020

EEN GOED EN BETAALBAAR HUIS VOOR IEDEREEN

Foto: SP
In Nederland moet je kunnen rekenen op een goed en betaalbaar huis. Eerlijk wonen moet niet alleen voor mensen met veel geld bereikbaar zijn. Onze woningen moeten voor iedereen betaalbaar en gezond zijn, zo simpel is het.

Maar we zitten in een wooncrisis: een goed en betaalbaar huis is steeds lastiger te vinden. Politici maakten van wonen een markt en besloten hard te bezuinigen. De gevolgen raken grote groepen in de samenleving hard. De huren zijn te hoog, de wachtlijsten te lang en kopen is vaak onmogelijk. De kwaliteit van de huurwoningen laat te wensen over. Er is sprake van slecht onderhoud, gebrekkige isolatie en vochten schimmelproblemen. Eén op de drie kinderen in Nederland woont in een ongezond huis. Je betaalt je scheel, maar voor wat eigenlijk?

Ook In Apeldoorn speelt dit
Bijna 400 mensen hebben onze actie voor eerlijk wonen al gesteund. We hebben een speciaal belteam dat zoveel mogelijk mensen belt, maar we kunnen het aantal meldingen en steunbetuigingen niet bijhouden. Er is dus duidelijk wat aan de hand.

Zo zijn we zaterdag 24 oktober (de coronamaatregelen in acht nemend) naar de bewoners met klachten toegegaan. We zagen een woning vol met schimmel. De schimmel moeten de bewoners maar zelf oplossen, door met de deur open te douchen en beter te ventileren. Bewoners proberen zo goed als het kan de schimmel zelf te verwijderen, maar de schimmel blijft hardnekkig terugkomen.

Jarenlang hebben zij last van schimmel in de badkamer en na de klacht bij de verhuurder gemeld te hebben werd er door een papiertje tegen het ventilatiesysteem aan te houden gekeken of de ventilatie het deed, maar opgelost werd het niet.
Wij willen de garantie dat het schimmelprobleem opgelost wordt

Nu zijn deze woningen in renovatie, maar is er geen zekerheid dat het schimmelprobleem aangepakt wordt. De bewoners moeten wachten en hopen dat het wel meegenomen wordt met de renovatie en natuurlijk hopen wij dat ook. Maar daar gaan we niet op zitten wachten.

Wij willen de garantie van Mooiland dat het schimmelprobleem ook daadwerkelijk aangepakt wordt en dat het na de renovatie ook weg blijft. Hier zullen wij samen met de bewoners bovenop blijven zitten , want eerlijk wonen krijg je niet cadeau in deze dagen.

Heeft u ook problemen met het onderhoud van uw huurwoning? Heeft u ook last van schimmel en of vocht in uw woning en uw verhuurder doet er verder niks aan, mail of bel ons. Wij gaan graag met u in gesprek.

Steun de strijd voor onze woningen ook op
Henri Kerkdijk
Sandra Jagesar