ALGEMENE BESCHOUWINGEN - ZORG

5 november 2020

ALGEMENE BESCHOUWINGEN - ZORG

“Voorzitter, 10 miljoen. Dat is het bedrag, dat deze gemeenteraad eerder heeft bezuinigd op de zorg…. “

Nog voordat ik mijn eerste alinea kon afmaken greep de fractievoorzitter van het CDA naar de interruptiemicrofoon. Hoe ik dit durfde te zeggen, was zijn boodschap. Het was een efficiëntieslag, ik moest mijn woorden terugnemen.

Hij kreeg hierbij steun van de voorzitter van de VVD. Beiden lid van partijen die landelijk weigeren de gemeenten voldoende geld te geven voor de zorg, de zorgmedewerkers niet meer waardering willen geven, de zorg gesloopt hebben met marktwerking en concurrentie, om maar drie dingen te noemen.

Dat het CDA zich drukker lijkt te maken om het feit dat ik de feiten benoem en mij op een regenteske toon, mij als gekozen volksvertegenwoordiger wil opleggen dat ik woorden terug moet nemen, zou bijna lachwekkend zijn als het niet om hele serieuze zaken zou gaan.

In de meerjarenbegroting van vorig jaar wordt er letterlijk gesproken over ‘besparingen en bezuinigingsmaatregelen’. Ook worden hier de bedragen waarover het gaat al vastgelegd. Dit is ordinair boekhouden en heeft bar weinig met efficiëntie te maken. Toch hebben GL, D66, VVD, CDA, LA, 50plus en G&T hier vóór gestemd!

En laten we niet net doen alsof we niet wisten waar we tegen of voor stemden. Ik citeer de wethouder ‘De economie draait goed. Landelijk hebben ze geld over, elf miljard. Toch moeten wij hier in Apeldoorn nu al bezuinigen.’

Wij zijn tegen foute topbestuurders die hun zakken vullen, wij zijn voor meer luisteren naar de medewerkers op de werkvloer, wij zijn voor eerlijke zorg. En als je dat allemaal zou doen en het levert geld op, dan is dat mooi meegenomen. Maar vanuit besparing, bezuinigingsmaatregelen bedenken dat het allemaal efficiënter moet heeft niks met oprechte zorg voor de zorg te maken, maar is ordinaire boekhouding.

En we hebben allemaal bij De Hoenderloo Groep kunnen zien wat dit betekent voor kinderen wanneer winsten, geld en boekhouding de leidraad zijn. Namelijk schendig van zorgplicht. Om je dood te schamen!

Wij als SP doen hier niet aan mee. Sommigen zetten ons weg als tegenpartij, het tegendeel is waar. Wij zijn een voor-partij. Voor eerlijke politiek, voor de mensen, voor onze zorg, voor iedereen. En voor wat meer ballen om op te staan tegen de elite politici uit de landelijke politiek, die onze gemeente in de ellende stort. Wij zijn voor het slopen van de marktwerking en concurrentie in de zorg.

Last but not least zijn we voor het breken met de absurde neoliberale droom, die eigenlijk een nachtmerrie is wanneer je eerlijke politiek wilt.

En het is hoog tijd voor eerlijke politiek!

Sunita Biharie
SP Apeldoorn