Een lokale omroep hoort van en door inwoners te zijn

16 december 2020

Een lokale omroep hoort van en door inwoners te zijn

Foto: SP

Vandaag ( 17 december) stemmen we over onze lokale omroep. Ik zeg “onze”, omdat het wat de SP betreft een lokale omroep van en door de inwoners hoort zijn. Op het moment dat er gemeenschapsgeld (ons geld) gebruikt wordt, is het wat ons betreft de inwoner die hierin centraal moet staan.

Een lokale omroep die stageplekken biedt, maar ook een plek voor 144 vrijwilligers. Een omroep die al in alle haarvaten van onze samenleving zit, is goud waard. Dat moeten we niet zomaar opgeven.

Kan er dan niets beter bij RTV? Ja zeker wel, en dat erkennen ze zelf ook. Er staan ook al plannen op de agenda, onder andere in samenwerking met Omroep Gelderland.

Omroep Gelderland: “We hebben als Omroep Gelderland van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 850.000 euro subsidie gekregen om samenwerking met de lokale omroepen op dit gebied verder vorm te geven. En de provincie heeft meer dan 200.000 euro beschikbaar gesteld.’’

We hebben ontzettend veel mails en reacties van inwoners gekregen over RTV Apeldoorn, waarin zij motiveren waarom zij willen dat RTV Apeldoorn hún omroep blijft. Ook kregen wij mails van vrijwilligers die niet over zullen stappen wanneer wij zouden kiezen voor de concurrent. Dit mogen we als politiek, als volksvertegenwoordiging, niet negeren. Zeker wanneer we van een concurrent vooral ambities op papier zien.

Ik hoor sommige partijen zeggen “Het is tijd voor iets nieuws”. Ik zou graag willen zeggen “Het is tijd dat we gaan staan voor onze vrijwilligers en inwoners”

Wij staan als SP Apeldoorn dan ook pal achter onze vrijwilligers én onze inwoners en zullen dus ook pal achter hun RTV Apeldoorn gaan staan.

Sunita Biharie

SP Apeldoorn