stop verplichte verhuizing ouderen teken de petitie ook!

17 juni 2021

stop verplichte verhuizing ouderen teken de petitie ook!

Foto: SP

Het Kristal, een mooie kleinschalige zorgvoorziening in Apeldoorn, moet dicht. 24 dementerende ouderen die er wonen moeten op hun oude dag verplicht verhuizen. En waarom? De ouderen zijn ‘economisch niet meer rendabel’.

Eerder kwam SP fractievoorzitter Lilian Marijnissen al naar Apeldoorn om verhaal te halen over de gedwongen verhuizingen. Familie, naasten, medewerkers en de SP hebben de handen ineen geslagen en zijn vandaag een petitie gestart om steun op te halen om de gedwongen verhuizingen tegen te houden.

Wilco Westrik, zoon van een van de bewoonsters van het Kristal: ‘We zijn enorm geschrokken van dit besluit. Dit mogen ze mijn moeder, en ook de andere bewoners, niet aandoen op hun oude dag. Ik ben zelf juist in de buurt van het Kristal gaan wonen om dichtbij mijn moeder te zijn. En nu moet ze ineens gedwongen verhuizen. Ouderen zijn geen postpakketjes, dit gaat om ouderen die je gedwongen uit hun vertrouwde huis haalt. Dat heeft enorm veel invloed.’

‘Het gaat om een kleine groep ouderen, daar moet en kan je een oplossing voor zoeken zonder dat ze op hun oude dag verplicht moeten verhuizen. Verhuizen geeft ongelofelijk veel onrust, voor de ouderen zelf maar ook voor hun familie. Dit besluit heeft niets met goede zorg te maken, maar alleen met geld en met winsten,’ zegt Sunita Biharie, fractievoorzitter voor de SP in Apeldoorn.

De SP pleit al langer voor kleinschalige ouderenzorg in de buurt, en heeft daar ook het voorstel van het Zorgbuurthuis voor gedaan. ‘Nu is hier een kleinschalige zorglocatie in de buurt, waar mensen fijn oud kunnen worden, en dan moet het dicht en moeten ouderen gedwongen verhuizen. Heel pijnlijk, en precies het tegenovergestelde van wat moet gebeuren.’

De petitie eist dat:

•             de huidige bewoners van het Kristal daar kunnen blijven wonen

•             er een stop komt op het gedwongen verhuizen van ouderen

•             de vertrouwde medewerkers moeten voor hen kunnen blijven zorgen

•             meer transparantie en zeggenschap van de familie

De petitie zullen we aan de landelijke politiek aanbieden en is te vinden op https://apeldoorn.sp.nl/stopverplichteverhuizing

Schande

Schande zeker na de geldverslinderde acties bij sloop Veenkamp

Niet te bevatten dat het hier weer om geld gaat, mensenlevens worden gediscrimineerd in de huidige maatschappij.
Alles draait om geld !
Zie ook de kinderen van de Hoenderloo-groep, worden ook vanwege financiële problemen, zomaar elders geplaatst, als dat al gebeurd.
De hoge heren gaan met hoge bonussen naar huis en slapen er geen nacht minder om. Hoe dat mogelijk is, begrijp ik nog steeds niet !
Aanpakken die graaiers !!!