Sunita Biharie

Wie ben je?

Ik ben Sunita Biharie, geboren in Rotterdam, maar ik woon nu al meer dan de helft van mijn leven in Apeldoorn. Ik ben een activist die weet dat je de politiek nodig hebt om zaken te kunnen veranderen voor mensen. Ik heb een groot rechtvaardigheid gevoel enkan slecht tegen onrechtvaardigheid. Vanuit deze drive zet ik me dagelijks in om te strijden voor een maatschappij waarin iedereen mee mag doen en evenveel kansen krijgt. Mensen beschrijven me als iemand met lef, strijdbaar en straight.

Wat drijft jou?

Ik weet hoe het is om het niet makkelijk te hebben. Ik zie om me heen wat het neoliberale beleid doet met mensen. Ik zie veel leed. Mijn drijfveer is verandering. Een maatschappij waarin we samen voor elkaar zorgen en knokken met elkaar. Solidariteit is voor mij geen liefdadigheidsactie maar een must om humaan met elkaar te kunnen leven. Gelijkwaardigheid is de kern voor een samenleving waarin we allemaal er toe doen en gelijke kansen krijgen. Het kan niet zo zijn dat er mensen in ons land leven die geen zorg krijgen omdat ze de zorg niet kunnen betalen. In ons land mag er niet 1 kind zonder eten zitten. Discriminatie en racisme zorgt voor tweederangsburgers. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden opnoemen waarin wij met elkaar voor elkaar een betere samenleving kunnen creëren. Laat je niet uitspelen, verdeel en heers is een valkuil. We zijn niet allemaal gelijk maar leven in een samenleving waarin we wel allemaal gelijkwaardig zouden moeten zijn.

Waarom SP?

De SP is voor mij de enige partij die er voor alle mensen is. Die naast mensen staat en met mensen strijd. Deze strijd stop niet op het moment dat we de politieke zalen uitlopen. Wij zijn een activistische partij die met de poten in de klei blijven staan. De macht terug aan de burgers , de mensen waar het omgaat.

Wat wil je bereiken met SP Apeldoorn?

SP Apeldoorn is een groeiende groep mensen die vanuit hun sociale hart er voor de inwoners van Apeldoorn is. Wij willen een Apeldoorn waarin de stem van de burgers belangrijk is. Een Apeldoorn waarin mensen tellen. De kloof tussen het gemeentehuis en de inwoners van Apeldoorn is te groot. Het gemeentehuis zou in dienst moeten staan van de inwoners. Ook Apeldoorn kent inwoners die hun zorg niet kunnen betalen , ouderen die vereenzamen , kinderen die geen eten hebben. Ooit stond Apeldoorn op de kaart om zijn sociale hart. Ik zou graag dit weer terug zien.

Wat is jouw motto?

"We must learn to live together as brothers or perish together as fools" – Martin Luther King

Wat wil je jouw medemens meegeven?

Malcom X zei ooit : "When ‘I’ is replaced with ‘We’, even ‘Illness’ becomes ‘Wellness’." Samen zijn wij Nederland. Samen zijn wij Apeldoorn. Als we niet voor ons eigen gewin gaan maar voor elkaar dan wordt iedereen hier beter van. Letterlijk en figuurlijk.