Zal euroretourtje stadsbus Zutphen verdwijnen?

5 januari 2009

Zal euroretourtje stadsbus Zutphen verdwijnen?

De SP in Gelderland maakt zich zorgen over het euroretourtje in Zutphen en Warnsveld van Syntus. Veolia en gedeputeerde Van Haaren (CDA) willen het euroretourtje in Apeldoorn, Ede en Harderwijk anderhalf keer zo duur maken. Bus 1 Euro Blijven Dit omdat vervoerder Veolia zegt met tekorten te kampen onder andere vanwege de dieselprijzen. De SP voerde actie tegen de plannen en probeert in provinciale staten de prijsverhoging tegen te houden. Mocht dat niet lukken dan vreest de partij dat ook in Zutphen het euroretourtje flink duurder zal worden.

Statenlid Alex Mink: ‘Waarom zou de ene vervoerder zijn prijzen wel mogen verhogen met de helft en de andere niet? Wij vrezen een domino-effect dat ook leidt tot duurdere bussen in Zutphen en Warnsveld.’

De SP heeft recent nog actie gevoerd tegen de verhoging van de prijs van het Euroretour in Apeldoorn, Ede en Harderwijk. In de oorspronkelijke plannen van Veolia zou het Euroretour 2 euro gaan kosten. Na een actie van de SP in Apeldoorn en veel politieke druk heeft Veolia een nieuw voorstel gedaan en wordt het Euroretour verhoogd naar 1,50 Euro per kaartje. De SP vindt zulke prijsverhogingen onaanvaardbaar en slechte promotie voor het openbaar vervoer.
Als de prijsverhoging van het Zutphense Euroretour doorgaat overweegt de SP om een actie tegen deze prijsverhoging te starten.