Verkoop Nuon is volksverlakkerij

23 februari 2009

Verkoop Nuon is volksverlakkerij

De voorgenomen verkoop van Nuon aan het Zweedse Vattenfall is gebaseerd op valse argumenten. Dat stelt SP-Kamerlid Paulus Jansen: “Nuon wordt verpatst omdat staatsbedrijven niet zouden passen in een geliberaliseerde markt. Maar Vattenfall is een Zweeds staatsbedrijf. Dit is volksverlakkerij van bestuurders met eurotekens in hun ogen.”
Kant bij NUON Arnhem
Jansen: “Voor provincies en gemeenten geldt maar één argument: hoe kunnen we zo snel mogelijk cashen. Het lange termijn belang voor de Nederlandse economie en de bevolking wordt daaraan opgeofferd.”

In 2005 werd door gezaghebbende econoom Schenk aangetoond dat de fusiegolf na de liberalisering en privatisering van de Amerikaanse en Engelse energiemarkt de kosten voor de consument heeft opgedreven. De schaalgrootte van het huidige Nuon zou juist optimaal zijn uit het oogpunt van efficiency. Jansen: “Verkoop is dus ook vanuit dat punt helemaal niet nodig.”

De SP wil dat Nuon in publieke handen blijft en mobiliseert de klanten van Nuon tegen de verkoop middels de actie ‘Ze zijn nuts’. Jansen: “De volksvertegenwoordigers in Gelderland, Friesland, Noord-Holland en Flevoland moeten weten dat hun kiezers het niet pikken als ze Nuon in de verkoop doen.” Uit meerdere onderzoeken bleek dat zeker 7 van de 10 Nederlanders tegen de verkoop van energiebedrijven zijn.