Bezoek Tweede Kamer door de actieve ledengroep van SP-Apeldoorn

10 juni 2009

Bezoek Tweede Kamer door de actieve ledengroep van SP-Apeldoorn

Door Bonnie ten Damme

Vrijdag 29 mei j.l. bracht een twaalftal Apeldoornse SP-leden een bezoek aan de 2e kamer in Den Haag. Helaas was een gedeelte van de actieve groep verhinderd om mee te gaan.

De leden waren uitgenodigd door de landelijke SP om kennis te maken met het zenuwcentrum van de landelijke politiek.

De SP’ers gingen per trein naar Den Haag, echter door een treinstoring werd het héél druk in de trein, wij stonden als haringen in een ton richting Amersfoort. Daar moesten wij overstappen, maar ...... gelukkig na Utrecht kreeg de hele SP afdeling een coupe voor zichzelf, wat een luxe!

(Foto: Stefan Kloosterboer)

In Den Haag aangekomen bevonden wij ons eerst bij de verkeerde ingang van het 2e kamer gebouw, de bedoeling was dat wij via de Lange Poten het gebouw in gingen, alwaar wij en ook onze tassen werden gescand door de beveiliging. Na de entree werden we via de “beroemde lange roltrappen” naar boven begeleid.

Boven werden wij ontvangen door een delegatie van de SP in één van de commissiekamers alwaar op elke stoel een T-shirt klaar lag voor de bezoekers. Wat een mooi gezicht gaf.

(Foto: Bonnie ten Damme)

Wij waren niet de enigen. Ook was een school uit Eindhoven uitgenodigd. Na de introductie werden wij in groepen verdeeld voor de rondleiding door het 2e kamer gebouw.

Onze begeleidster, vertelde onderweg diverse leuke anekdotes over de 2e Kamerleden. Op onze tocht door het gebouw zagen wij onder andere, waar de SP-werkkamers zich bevonden, de mooie zaal waar vroeger de 2e kamer zittingen werden gehouden. Jammer genoeg is deze gerestaureerd met marmerbehang op de muren in plaats van meer origineel, de marmeren platen. Aan het plafond hangen 2 grote open lampen wat de transparantie van onze regering moet voorstellen.

De meeste indruk op de groep maakte toch wel de zogenaamde “handelingenkamer”. In deze kamer bevinden zich alle Kamerverslagen vanaf het begin van de oprichting van 2e en 1e kamer. Deze kamer is een belevenis op zich met een prachtig bewerkte trap, het mooie hoge ronde glazen plafond, de oude sfeer die er heerst. De grote ovalen tafel waaraan ten tijde van de treinkaping in Wijster en de Punt en de bezetting van de Franse ambassade het crisisteam vergaderde onder leiding van premier Den Uyl en minister Van Agt.

Na de interessante rondleiding gingen wij terug naar de commissiekamer waar een lunch voor ons klaarstond. De school uit Eindhoven voegde zich ook weer bij ons. Na de lunch stond Marianne Langkamp , 2e Kamerlid SP, klaar om één en ander te vertellen welke portefeuilles zij heeft, zoals onder andere de Jeugdzorg.

Daarna nodigde Marianne ons uit om vragen aan haar te stellen, waar na een aarzelend begin toch nog volop gebruik van werd gemaakt. Zowel door de afdeling Apeldoorn als door de schooljeugd.

Na het bedanken van de bezoekers richting Marianne en ontvangstcomité besloot onze groep nog even naar het Binnenhof te gaan alwaar wij afsluitend een Italiaans ijsje aten

Het was al met al een ontzettend leuk, interessant en gezellig bezoek aan Den Haag geworden met deze actieve SP-leden groep.