Verslag 16e SP congres

7 februari 2010

Verslag 16e SP congres

Door Joke van der Meide, voorzitter SP Apeldoorn

Zaterdag 30 januari om 8.00 vertrokken negen SP’ers vanuit een wit Apeldoorn naar Rotterdam voor het 16e Congres van de SP in het Nieuwe Luxor in Rotterdam.
Gelukkig werden wij naar Rotterdam gebracht in een busje bestuurd door onze ervaren chauffeur Henk, want de wegen waren door de nachtelijke sneeuwval niet echt goed te begaan.
De ontvangst met koffie en iets lekkers [wat zou dat geweest zijn?] hebben we gemist, we kwamen tijdens de opening de zaal in.

Herman Beekers ontving uit handen van Jan Marijnissen de Gouden Tomaat. De Gouden Tomaat wordt uitgereikt aan mensen die zich jarenlang op bijzondere wijze, en met onvermoeibare inzet, hebben ingezet voor de SP.

Judy Lock van FNV-schoonmaak kondigt op het SP-congres acties aan van de schoonmakers: SP-ers hadden bij de ingang van het congres allemaal een poetsdoek gekregen, waarop ze hun naam en woonplaats hebben geschreven. Die doeken gingen na het congres richting Amsterdam, waar de schoonmakers ze aan elkaar gaan naaien om de grootste poetsdoek van de wereld te maken.

's Ochtends en 's middags wordt gedebatteerd over de congresstukken. De afgevaardigden motiveren hun moties, de congrescommissie beantwoordt ze, en ontraadt ze, of neemt ze over.
Het congres schaart zich vrijwel unaniem achter het congresstuk 'Jij en Ik zijn Wij'
Tijdens de lunchpauze was het leuk om SP’ers uit ander afdelingen te ontmoeten, iedereen kwam wel bekenden tegen van cursussen en dergelijke.
Ook leuk was de inmiddels traditionele herinneringsfoto, het plan van een foto met z’n negenen is helaas niet helemaal gelukt, uiteindelijk is het een foto met zeven Apeldoorners geworden (zie eerste foto).

Frits Lambrechts zingt samen met Bob Fosko het '65 blijft 65'-lijflied, a-capella!

Jan Marijnissen volgde de SP-ers van Zuidplas in hun campagne voor de verkiezingen van 18 november 2009 en maakte daarvan een inspirerende film.

Het congres koos ook een nieuw partijbestuur. Jan Marijnissen werd opnieuw gekozen tot partijvoorzitter. Hans van Heijningen werd herkozen als partijsecretaris. Daarnaast werden Rosita van Gijlswijk, Hans van Leeuwen, Renske Leijten, Vincent Mulder, Ronald van Raak, Manja Smits, Sjoerd Uitslag, Paul Ulenbelt en Riet de Wit als algemeen bestuurslid gekozen. Samen met de al reeds gekozen 19 regiovertegenwoordigers en de fractievoorzitters Agnes Kant, Tiny Kox en Dennis de Jong, vormen zij het nieuwe partijbestuur.

"Beste SP-leden, het kabinet staat op springen. De kans dat Nederland dit jaar niet een maar twee keer naar de stembus mag, is dan ook zeer groot." Dat zei Agnes Kant in haar slottoespraak, lees de hele toespraak op de website.

Bob Fosko en band trapte samen met alle lokale lijsttrekkers de campagne af met het nieuwe campagnelied.

En na het in ontvangst nemen van een tasje met proviand voor de terugweg en naar keuze een warme sjaal of muts gingen we weer richting huis.

Zie hier de fotoreportage van Gerard Woltering