SP bij CODA Open - Debat avond over Kunst & Cultuur

30 maart 2010

SP bij CODA Open - Debat avond over Kunst & Cultuur

Door Jan Huiskamp, fractievertegenwoordiger SP Apeldoorn

Coda Open ontving 16 maart j.l. zes fractievoorzitters van de nieuwe gemeenteraad: Werner Ludwig (VVD) Nathan Stukker (CDA), Ton Kunneman (PvdA), Olaf Prinsen (CDA), Michael Boddeke (Groen Links) en Bonnie ten Damme (SP). De overige fracties gaven niet thuis op de uitnodiging om naar het CODA Open te komen.

Bonnie in debat
(Foto © Gerard Woltering / SP Apeldoorn)

Het thema, Kunst & Cultuur in Apeldoorn, leende zich uitstekend voor een debat, vanwege de aanstaande bezuinigingen en de standpunten die de politiek daarover voor de verkiezingen heeft ingenomen. De aanwezige politici lieten zich echter in deze formatieperiode niet verleiden tot duidelijke uitspraken over de manier waarop de komende bezuinigingen de cultuursector gaan raken. Wat wel duidelijk werd, is dàt er bezuinigd gaat worden en dat de politiek en de sector nog veel te doen hebben om elkaar te vinden. Daar waar de politiek de sector opriep niet af te wachten en initiatief te tonen om gezamenlijk met plannen te komen, werd de politiek gevraagd om meer private initiatieven te steunen door geld of middelen beschikbaar te stellen. De SP stond vooral op het standpunt om in ieder geval de bibliotheek van Ugchelen open te houden. Verder riep de SP op om i.p.v. de tijdelijke Triënnale meer permanente kunstwerken op de rotondes te plaatsen, dit tevens in het kader van duurzaamheid voor de stad Apeldoorn.

Niettemin was deze eerste editie van CODA Open met ruim tweehonderd aanwezigen zeer geslaagd. Voorafgaand aan de avond deden negen kandidaten auditie voor de rol van presentator. De twee overgebleven kandidaten, Barbara Lemstra en Lando Mennink presenteerden met wat hulp van ‘coach’ Raymond Lorrié het avondprogramma. Een mooie prestatie waarbij Barbara Lemstra uiteindelijk door het publiek werd gekozen tot de Apeldoornse Matthijs van Nieuwkerk. Achttien mei 2010 is de tweede editie van Coda Open en deze is voor een ieder weer toegankelijk.