Een verlies met een dikke gouden rand

10 juni 2010

Een verlies met een dikke gouden rand

Door de Apeldoornse SP campagneleider Stefan Kloosterboer

Op de eerste plaats wil ik de mensen bedanken die op de SP gestemd hebben. Op de tweede plaats wil ik onze actieve leden bedanken die zich werkelijk hun benen onder het lijf vandaan hebben gelopen.

SP stemmers bedankt!

In het bijzonder wil ik onze Gerard Woltering bedanken voor zijn onvermoeibare inzet! Natuurlijk feliciteer ik de andere partijen met de door hun behaalde winst.

De SP ging met Emile Roemer voorop de strijd aan. Om de kiezers duidelijk te maken waar de SP voor staat. In Apeldoorn plakte we alles vol waar maar op geplakt mocht worden. De SP prenten die geplakt waren op de plakzuilen sierden dan ook weken lang het straatbeeld. De Apeldoornse afdeling stond een drietal zaterdagen in het centrum. Waarvan de laatste keer gezamenlijk met andere politieke partijen tijdens de politieke markt. Alle markten werden bezocht door het SP campagneteam en we gingen van deur-tot-deur in ‘Buurten in de Buurt’ wijk De Maten en Zevenhuizen. Ook hebben onze actieve leden zo’n 40.000 brievenbussen voorzien van ZO-kranten en verkiezingsfolders. SP kandidaat-Kamerlid Nine Kooiman en SP Tweede Kamerlid Krista van Velzen bezochten Apeldoorn, zij deden volop mee tijdens de campagne. Waarvoor mijn dank!

NOS TXT
(Bron: NOS TXT)

Het waren bizarre tijden voor de SP. Drie verschillende lijsttrekkers in een korte periode en we scoorden laag in de peilingen, soms maar 5 zetels. En natuurlijk de snelle veranderingen in het politieke landschap. De verkiezingscampagne lag ook even stil in verband met de verschrikkelijke vliegtuigramp in Tripoli. De uitslag! De SP kreeg in 2006 16% van de stemmen (25 zetels). Nu in 2010 9,3% van de stemmen (waarschijnlijk 15 zetels). Dat is een teruggang van 6,7%. Ondanks de teruggang in zetels vind ik dat we trots mogen zijn op het behaalde resultaat. Het is een verlies met een dikke gouden rand. SP-stemmers bedankt!