7 november 2010

Kinderopvang

Dat er teveel kosten door de overheid worden gemaakt ten aanzien van de kinderopvang is bij ons bekend.
De kosten voor de kinderopvang zijn ongeveer 2,7 miljard. Een stijging van 2 miljard sinds 2005 bij het begin van de kinderopvangtoeslag.
(bron: Minister De Jager, Nieuwsuur 21 september 2010.)
Naar ons idee kan er bezuinigd worden op de kinderopvang, en hoeft dit niet ten koste te gaan van de ouders.

Kinderopvang

In de kinderopvang, zijn ouders verplicht om blokken af te nemen. Dit houdt in dat ouders en de overheid moeten betalen voor uren die zij niet gebruiken. De kinderopvangorganisaties vullen op deze manier handig hun zakken. Ons inziens kan er veel bespaard worden op de kosten van de kinderopvang wanneer de ouders alleen de daadwerkelijk afgenomen uren hoeven te betalen.

In de twee bijlagen hebben wij de kinderopvang in de gemeente Apeldoorn als voorbeeld genomen. De tarieven zijn de tarieven die een kinderopvang organisatie in Apeldoorn hanteert. Deze organisatie benoemen wij niet nader aangezien dit systeem ook door bijna alle overige aanbieders van kinderopvang wordt gehanteerd.

Deze berekening is gedaan voor een gezin dat gebruik maakt van een buitenschoolse opvang. Daarvoor een 52 weken contract heeft, verdeeld over 40 weken reguliere opvang en 12 weken vakantie opvang.

Wij hopen dat u door ons enigszins inzicht zult krijgen in de huidige situatie van de kinderopvang en daarmee en d dat de nieuwe regering in de komende bezuinigingsrondes niet de ouders en kinderen de dupe laat worden. Maar zelf bezuinigt op een eerlijke manier.
Naar ons idee kunnen met deze bedragen ook de personeelskosten gedekt worden.
De bedragen zijn in de berekening veelal afgerond.

Bijlage I

Kosten die berekend worden zijn de bedragen waarover werkgever en overheid subsidie geven.
Dit is € 5,82 per uur. De kosten hierboven zijn volledig voor rekening van de ouders.

Voorbeeld berekening: (eigen praktijk ervaring)

Een gezin met 2 kinderen in de leeftijd van 5 en 9 jaar oud heeft kinderopvang nodig op maandag, dinsdag en donderdag.
De kinderen komen op maandag en dinsdag van 15.00 uur tot 17.30 uur en het jongste kind komt op donderdag om 12.00 uur en het oudste kind om 15.00 uur, ze worden om 17.00 uur opgehaald.
Bij de kinderopvang kunnen de ouders kiezen uit contracten van 40 weken, 52 weken en 12 weken. Het uurtarief is € 6,25. De ouders moeten verplicht blokken afnemen van 12.00 uur of 15.00 uur tot 18.30 uur en in de vakanties van 7.30-18.30 uur.
Van de 12 weken schoolvakanties hebben de ouders voor 4 weken opvang nodig. De kinderen worden om 8.30 uur gebracht en om 17.00 uur weer opgehaald.

Berekening

De totale kosten die bezuinigd kunnen worden op jaarbasis zijn: € 5051,76.
Hiervan betaalt de overheid en de werkgever 75% (€3788,82)
De ouder 25% (1262,94)

Bijlage II

Voorbeeld uurtarieven

Uurtarief BSO 40 weken € 6,49
Uurtarief BSO 52 weken € 6,25
Uurtarief BSO 12 weken € 6,95

40 weken: alleen BSO tijdens schoolweken
52 weken: inclusief recht op BSO tijdens alle vakanties (minimale vakantie afname 2 dagen)
12 weken: alleen BSO tijdens vakanties
(minimale vakantie afname 2 dagen)

Incidentele extra opvang is mogelijk voor BSO klanten, mits er plaats is en er geen extra
medewerker ingezet hoeft te worden. Hiervoor is tijdig overleg met de BSO medewerker
nodig. Facturatie geschiedt achteraf.
BSO tijdens schoolweken (vaste tijdblokken):

Maandag t/m vrijdag
Voorschoolse opvang : 07.30-08.30 uur
Korte middag vroeg : 12.00-15.30 uur
Korte middag laat : 15.00-18.30 uur
(afhalen mag bij voorkeur vanaf 17.00 uur)
Lange middag : 12.00-18.30 uur
(afhalen mag bij voorkeur vanaf 17.00 uur)

Iets later brengen of iets eerder ophalen is toegestaan, maar deze volledige tijdblokken worden in rekening gebracht.

BSO tijdens schoolvakanties (uitsluitend hele dagen):
Maandag t/m vrijdag 07.30-18.30 uur

Uw kind brengen mag tot 9.00 uur, afhalen mag bij voorkeur vanaf 16.30 uur.
Facturatie vindt echter over de gehele dag plaats.

Extra/andere dagen dan BSO tijdens schoolweken is mogelijk (uitsluitend op aanvraag en in overleg met de pedagogisch medewerkers).
De BSO-dagen op het vakantiecontract gelden voor álle schoolvakanties.