Actie voor treintoiletten loopt als een...

4 september 2011

Actie voor treintoiletten loopt als een...

De SP voert in heel Gelderland actie voor toiletten in de trein. Het Gelderse provinciebestuur vindt een toilet op de regionale spoordiensten onnodig en te duur. Daarom zet de provincie toiletloze treinen in en laat ze nieuwe treinstellen bouwen zonder wc. Vrijdag heeft de SP actie gevoerd op het station van Apeldoorn. De petitiekaarten waren niet aan te slepen!

Teken voor wc's in treinen
(Foto © Stefan Kloosterboer / SP Apeldoorn)

De SP heeft treinreizigers geïnformeerd over het verdwijnen van de toiletten in de Gelderse treinen. Mensen reageerden verbaasd en zeer verontwaardigd. “De treinreizigers die aankwamen of vertrokken gaven duidelijk aan behoefte te hebben aan een toilet in de trein. Ook waren zij niet te spreken over de toiletvoorzieningen, als die al aanwezig zijn, op de diverse treinstations.” zegt Stefan Kloosterboer, interim-voorzitter van SP Apeldoorn.Een zwangere mevrouw vertelde dat zij niet meer zal kunnen reizen als de mogelijkheid om te kunnen plassen verdwijnt.

Samen met reizigersvereniging Rover, 50PLUS en actiegroep Treinen Met Toilet voert de SP actie voor treintoiletten in Gelderland. SP-Statenlid Alex Mink: “De SP maakt zich al jaren hard voor de terugkeer van de wc in de trein. Toiletten in treinen zijn onmisbaar voor ouderen en mensen met blaas- en darmproblemen. Het is niet te geloven dat de rijkste provincie van Nederland het te duur vindt om te investeren in een basisvoorziening voor reizigers.”

Handtekeningenactie
Mensen kunnen de actie steunen door de petitiekaart in te vullen of door de petitie online te ondertekenen. Vrijdag hebben de SP-leden vierhonderd petitiekaarten verspreid onder de reizigers op Apeldoorn. De actie loopt als een trein. Er zijn in totaal al meer dan tweeduizend steunbetuigingen binnen gekomen!”

Petitiekaart

Die zwangere mevrouw vertelde niet meer te kunnen reizen als de toiletten allemaal verdwijnen. Als haar kindje over een paar jaar zindelijk is, komt het volgende probleem. Wat als haar kindje moet plassen? Naar de wc kunnen is een eerste levensbehoefte. Dit provinciebestuur laat mensen in hoge nood letterlijk barsten. Je moet er toch niet aan denken waar mensen hun behoefte gaan doen als er geen toilet meer is?

Bekijk hier de foto reportage van de actie. (Foto's © SP Apeldoorn/SP Elburg)

Teken de petitie online

SP Apeldoorn bedankt haar SP collega’s uit Elburg voor hun bijdrage!