Pleidooi voor Nationaal ZorgFonds

21 september 2016

Pleidooi voor Nationaal ZorgFonds

Foto: SP

Mariska Bouwmeester was werkzaam bij Vérian. In  2007 begonnen  de bezuinigen. “Als werknemer merkte je hier weinig van. Wel ging de fietsvergoeding eraf en reistijd van cliënt naar cliënt ging eraf. De meest werknemers namen dit voor lief, omdat de cliënten hier niks van merkten . “

Tot begin 2014. Toen kwam er een brief door de bus dat ze 25 tot 30 procent salaris in moesten leveren. Dit zou betekenen dat sommige cliënten waarbij Mariska al 13 jaar ondersteunde, hun helpende B kwijt zouden raken. Hier waren de thuiszorgmedewerkers het niet mee eens en ze schakelden de vakbond in. Ze hebben ruim ander half jaar gestreden, 2 rechtszaken gewonnen, het gemeentehuis bezet met als einddoel koppels in stand houden, een waardig salaris en behoud van banen.

Help Gewoon

Door de bezuinigingen en de keuzes van de gemeente hebben zij echter niet hun baan kunnen behouden bij Vérian. Ondanks dat er nu nog miljoenen op de plank ligt voor de zorg. Mariska is niet bij de pakken neer gaan zitten. Samen met andere medewerkers is zij het initiatief Help Gewoon gestart. Een eigen coöperatie zonder overhead en managers. Alle geld gaat hierdoor ook naar de zorg.

“De zorg moet weer terug naar mensen. Daar staat Help Gewoon voor. Geen regels meer vanuit kantoren, maar werken via eigen inzicht vanuit de werkers op de vloer. Hierdoor kunnen we snel handelen en gepaste hulp bieden. We hebben geen wachtlijsten en ook geen dure managers. “

Nationaal Zorgfonds

Mariska merkt dat bij het gros van de cliënten de zorg wordt gemeden door hoge kosten. Dit is onacceptabel geeft Mariska aan.

“ Ieder mens heeft recht op goede zorg, ongeacht leeftijd, ras of wat dan ook, iedereen is gelijk. Op dit moment is dat niet zo, mensen met geld kunnen het wel en mensen zonder geld worden gedwongen om de zorg te mijden. Sommigen kiezen als alternatief om te vereenzamen en te bezuinigen op basisbehoeften zoals voedsel om de zorg te betalen. “

“Het Nationaal Zorgfonds staat voor de mens. De zorgverzekeraar voor marktwerking dat zie ik als graaiers, zakkenvullers. De directeuren worden er beter van. En de burger heeft het maar te slikken. Alles wordt bepaald en we hebben zelf niks meer in te brengen. Mensen met geld worden rijker, terwijl anderen steeds meer afzakken in armoede.”

“ Ik heb een cliënt die al 12 jaar geen huisarts heeft gezien. Ze is slechtziend, ze heeft waarschijnlijk suikerziekte, waardoor haar zicht slechter werd. Een andere cliënt is inmiddels overleden, zij was incontinent. Ze kon de broekjes niet betalen door het eigen risico. Haar bank en bed waren onder geplast. Ik kwam er 4 keer per week om alles schoon te maken waardoor ik geen tijd over hield om andere zaken in haar huishouden op te pakken. Haar uren werden gekort met als gevolg dat zij kruipend naar buiten ging en een wildvreemde op straat aanhield om boodschappen voor haar te gaan doen. Dit zijn enkele schrijnende voorbeelden. U kunt wel begrijpen dat ik hier verdrietig van word. Daarom moet het anders. Nationaal Zorgfonds is een goed alternatief. “

SP-lid

“De SP heeft zich vanaf het begin dat wij de strijd aan gingen met Vérian ingezet voor ons zonder een politieke agenda. Geheel belangeloos en ze kwamen met goede ideeën waarop wij actie konden voeren samen met de vakbond. De SP heeft veel deuren voor ons in de politiek geopend, waardoor wij staan waar wij nu staan (Help Gewoon). Ik ben lid geworden om SP te blijven ondersteunen en ik hoop dat ik meerdere mensen hiermee kan bereiken en helpen.“

Steun ook het Nationaal Zorgfonds. Kom vrijdag 23-september naar onze bijeenkomst vanaf 19.30 Gigant, Nieuwstraat 377 Apeldoorn. Of kijk op www.nationaalzorgfonds.nl

Voor algemene informatie, vragen of een vrijblijvend gesprek kun je met  Help Gewoon contact opnemen.

thuiszorg-apeldoorn@helpgewoon.nl