“Sluitende aanpak Personen Verward Gedrag”

1 oktober 2018

“Sluitende aanpak Personen Verward Gedrag”

Foto: Rob Voss

Donderdag 13 september werd het onderwerp “Sluitende aanpak Personen Verward Gedrag” besproken in de PMA. Van te voren werd er aangegeven of wij het als Raad eens zijn met de Koers die nu wordt ingezet.

Wij kunnen ons ook vinden in de koers die wordt ingezet, maar vragen wel om puntjes op I.

Voorkom stigmatiseren

Wat bedoelen we eigenlijk met ‘mensen met verward gedrag’? Wij vinden dat dit eerst helder moet zijn. Het gevaar is dat we etiketten gaan plakken. Wat wij belangrijk vinden om te beseffen is dat dit iedereen kan overkomen. We moeten voorzichtig zijn met het stigmatiseren van mensen.

Waar moet men zich melden?

Het is onduidelijk waar men zich kan melden als er een crisis is. Het is voor veel Nederlanders onduidelijk naar welk nummer ze in dit soort gevallen kunnen bellen. Politie? GGD? De Sociale Wijkteams (SWT’s)? FACT team van IrisZorg? Wie heeft de regie? Voor een hulpverlener is lastig om de juiste lijn te vinden, laat staan de burger. En er is geen website waar dit men kan vinden, er is dus nog werk aan de winkel.

In ons manifest hebben wij ook gepleit voor een crisisregisseur, Iemand die de regie heeft en lijnen uit kan zetten. Wat ons betreft kan dit nog steeds.

Crisissituaties kunnen niet wachten

We weten allemaal dat de GGZ een wachtlijst heeft. Zo was er dit jaar nog een situatie in Apeldoorn waarbij de crisisdienst 2 dagen achter elkaar geen tijd had voor 1 persoon. De crisisdienst gaf aan te druk zijn geweest met een aantal crisissen en moest prioriteiten stellen. Wij snappen dat zij keuzes moeten maken op dat moment, maar wij snappen niet dat er een tekort is. Het mag gewoon niet voorkomen dat er geen capaciteit is. Wat als er een ongeluk gebeurt, maar er kan geen ambulance komen, omdat er te weinig personeel is? We moeten niet doen of dit een incident is, we moeten ons uitspreken dat het gewoon een probleem is.

Tijd voor goed preventiebeleid

Wij missen vooral preventiebeleid op dit gebied. Het zou goed zijn voor de gemeente Apeldoorn en haar burgers dat wij goed zijn ingelicht en wij kunnen doen om een crisis te voorkomen? Wij zouden graag zien dat op het gebied van preventie meer gebeurd.

We zijn goed op weg nu er een landelijk telefoonnummer komt, maar missen nog wel de puntjes op de i. We moeten goed zorgen voor onze burgers. Met preventie van crisissituaties komen we verder dan met een telefoonnummer als er een crisissituatie is ontstaan.

Sunita Biharie en

Metin Yavuz