Apeldoorn tekent tegen de verkoop van energiebedrijven

5 maart 2009

Apeldoorn tekent tegen de verkoop van energiebedrijven

Ondanks het slechte weer en het lage aantal winkelende mensen, zette vandaag in één uur tijd toch een naar verhouding flink aantal mensen hun handtekening tegen de verkoop van NUON (en andere energiebedrijven; Essent, Eneco) ter hoogte van de ingang van de Oranjerie aan de zijde van de Hoofdstraat.
Tekenen tegen de verkoop van NUTS bedrijven
De SP vindt de geplande verkoop van NUON aan het Zweedse Vattenfall volksverlakkerij. Gelderse fractievoorzitter van de SP licht toe: 'Eerst wordt er geroepen dat overheden geen aandelen kunnen hebben in energiebedrijven, dat we wel moeten verkopen aan de markt en ook nog eens dat met name de strategische gas-positie van NUON moeten verbeteren, en dan willen ze verkopen aan een bedrijf dat voor honderd procent in handen is van de Zweedse staat en ook nog eens geen enkele gas-positie heeft, absurd!'.

Eric van KaathovenDaarom voert de SP de campagne 'NUON verkopen? Ze zijn nuts!'. Temeer daar zeven op de tien Nederlanders ook tegen de uitverkoop van de
energiebedrijven zijn. Naast ludieke acties, radiospotjes en het ophalen van handtekeningen op straat is er nu dus ook een internetgame 'Grijp de
graaiers', te vinden op de ‘Ze zijn NUTS!’ website.

Van Kaathoven over het spel: 'Iedereen kan het spel nu meespelen en ik daag ze daar ook toe uit want het valt nog niet mee om de 'graaiers' te
stoppen. Daarvoor kunnen we alle steun gebruiken. Gelukkig is er ook voor de mensen die de game niet meteen kunnen winnen een alternatief om de uitverkoop van NUON te stoppen!'