SPandoek 65 blijft 65 over de A50. 'Op 9 juni valt echt iets te kiezen!'

1 juni 2010

SPandoek 65 blijft 65 over de A50. 'Op 9 juni valt echt iets te kiezen!'

“Roemer over AOW-akkoord: ‘Hardste werkers de dupe in voorstellen sociale partners’”

Volgens SP-leider Emile Roemer is het concept akkoord over de AOW-leeftijd tussen werkgeversorganisatie VNO-NCW en vakcentrale FNV een nog slechter voorstel dan het oorspronkelijk plan van het Kabinet Balkenende. In het voorstel wordt iedereen, zonder uitzondering voor zware beroepen, verplicht langer door te werken.

Spandoen 65 blijft 65 over de A50 Spandoek 65 blijft 65 over de A50 (Foto © Gerard Woltering / SP Apeldoorn)

De stijging van de AOW-leeftijd wordt gekoppeld aan de gemiddelde levensverwachting. De sociale partners stellen een korting van 6,5% voor op AOW en pensioen als iemand 1 jaar eerder wil stoppen. Roemer: "De FNV presenteert een voorstel dat slechter is dan het oorspronkelijke plan van het kabinet. De bouwvakker houdt zijn werk niet vol tot 66, daarvoor krijgt hij ook van de bonden nu een strafkorting van 6,5%.".

In het concept voorstel wordt de AOW-leeftijd afhankelijk van de gemiddelde levensverwachting. Roemer: "Mensen met een laag inkomen leven gemiddeld 5 jaar korter, zij hebben niks aan een gemiddelde levensverwachting. Dit voorstel bestraft de zwaarste beroepen met een korting op de AOW, dat is asociaal. Ik kan mij niet voorstellen dat dit akkoord door de FNV wordt gesteund. En als de FNV top het toch steunt reken ik erop dat de leden van de FNV het akkoord van tafel zullen vegen."

Volgens de SP-leider is een verhoging van de AOW-leeftijd onnodig en ongewenst: "Het blijft vreemd dat de vakbonden meewerken aan deze verslechtering. Onder de 65 staan nog één miljoen mensen aan de kant. Een hogere AOW-leeftijd is een aanslag op hardwerkend Nederland en een ordinaire bezuiniging.

De SP heeft op een viaduct over de A50 een spandoek opgehangen. Zo wil de SP duidelijk maken dat er op 9 juni echt iets te kiezen valt! Het spandoek bleek overigens later op de dag spoorloos verdwenen te zijn.