Kant geeft aftrap actie tegen de verkoop van NUON

31 januari 2009

Kant geeft aftrap actie tegen de verkoop van NUON

In Arnhem gaf SP-fractievoorzitter Agnes Kant de aftrap tegen de verkoop van NUON door in navolging van Essent ook Nuon tot publiek bezit te verklaren. Kant: “Onze actie tegen de verkoop van Essent loopt als een trein. NUON is echter het volgende publieke energiebedrijf dat in de verkoop is gezet. Daarom beginnen we nu met het opvoeren van de druk op de provincies en gemeenten die aandeelhouder zijn van NUON.
Kant tekent
Naast Agnes Kant zetten ook Gelders SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven en Apeldoorns SP-voorzitter Joke van der Meide hun handtekening tegen de verkoop van NUON. De SP wil de verkoop van publieke energiebedrijven voorkomen. Energie is een basisvoorziening dat niet overgelaten moet worden aan de vrije markt, Commerciële partijen zijn bezig met meer winst en aandeelhoudersbelangen en minder aan duurzame energie productie.

Volgens Kant heeft de verkoop van NUON grote gevolgen voor de energiegebruikers. “Straks wordt in buitenlandse hoofdkantoren besloten over de prijs van ons gas en licht. En die prijs zal hoog zijn. De miljarden die ze voor onze energiebedrijven gaan betalen, moeten immers wel worden terugverdiend via de energierekening.”

In een lange stoet trok de menigte van het NUON hoofdkantoor naar het station om aldaar de actie voort te zetten. De tiental aanwezige Apeldoornse SP-ers gingen samen met tientallen andere SP-ers uit verschillende gemeentes en provincies de binnenstad van Arnhem in om handtekeningen te verzamelen tegen de verkoop van NUON.

Bekijk de fotoreportages:
fotoreportage 1
fotoreportage 2

Bekijk de toespraak van Agnes Kant:

» Download de nieuwste Adobe Flash plugin.

var so = new SWFObject( "https://sp.nl/media/flash_flv_player/flvplayer.swf?file=/include/afd/afd... om af te spelen ", "videoclip", "350", "283", "8", "#eeeeee");so.write("24faa9d732b9693b1b");

Bekijk het nieuws item van TV Gelderland Nieuws:

Met dank aan Rob van Breemen