Vattenfall is vuilste van Duitsland

28 maart 2009

Vattenfall is vuilste van Duitsland

NIJMEGEN - Het groene imago van het Zweedse energieconcern Vattenfall brokkelt af. Het bedrijf dat Nuon wil kopen, geldt in Duitsland juist als vervuilender dan de veel bekritiseerde concurrent RWE, die Essent wil kopen.
Een bruinkoolschraper, het favoriete speelgoed van Vattenfall.
(Een bruinkoolschraper, het favoriete speelgoed van Vattenfall)
Blijkens een zwartboek van Greenpeace stoot Vattenfall in Duitsland per kilowattuur stroom meer CO uit dan de concurrentie.

Dat komt vooral doordat Vattenfall veel overnames in Oost-Duitsland en in de regio Hamburg heeft gedaan, waaronder veel bruinkoolcentrales. Het bedrijf is niet van plan daar een einde aan te maken, maar wil juist investeren in (bruin)koolcentrales. De uitstoot van CO wordt algemeen gezien als een belangrijke oorzaak van klimaatverandering. Greenpeace voert in Duitsland al twee jaar actie tegen Vattenfall en spreekt van een vuil bedrijf dat zich via onjuiste informatie een groen imago aanmeet. De SP wil met deze gegevens in de hand in Nederland haar campagne tegen de verkoop van Nuon nieuwe dynamiek geven. Volgens de Gelderse fractievoorzitter Eric van Kaathoven is het ongelooflijk dat Vattenfall er rond de overname van Nuon in slaagt zich als milieuvriendelijk te profileren. “Het is juist een zeer vuil bedrijf.”

Ook de gemeente Hamburg is niet tevreden over het beleid van Vattenfall. De christendemocratische burgemeester noemde de verkoop van het eigen energiebedrijf aan Vattenfall achteraf een grote fout.

Omdat Vattenfall in thuisland Zweden vooral kernenergie en waterkracht gebruikt, scoort ze op een Europese ranglijst van CO-uitstoot door energiebedrijven een stuk beter dan in Duitsland.

Vervolg van voorpagina

Het negatieve beeld dat in Duitsland heerst, is daarom tegengesteld aan het imago dat het bedrijf in Nederland heeft opgebouwd. De Gelderse gedeputeerde Keereweer zei indertijd dat het milieuvriendelijke karakter van Vattenfall mee heeft gespeeld bij de keuze.

Minister Cramer van Milieu was zelfs juichend. Zij zei: „Vattenfall is een voorbeeld voor de gehele energiesector.”

Die laatste opmerking wordt bepaald niet gesteund door de Europese ranglijst, waarop de CO2-uitstoot van de 22 grootste energiebedrijven wordt vergeleken. Daarop staat Vattenfall op de 12e plaats, Nuon op de 21e en RWE op de 20e.

Een woordvoerster van gedeputeerde Keereweer zegt nu: „We hebben nooit gezegd dat dit het milieuvriendelijkste bedrijf van Europa was. Het is een gewóón milieuvriendelijk bedrijf.”

Bron: De Gelderlander